Nieuwe startup The Athletic wil sportpagina overal vervangen
Een nieuwe Amerikaanse startup The Athletic heeft het ambitieuze plan om de sportpagina van elk medium op aarde te vervangen. De dienst biedt sportnieuws aan via een abonnementmodel. De eerste investeringrondes leverden miljoenen op. De oprichters zinspelen op een werknemersbestand van bijna duizend journalisten.
De start in Canada en de Verenigde Staten betekent dat voetbal niet direct prioriteit heeft: hockey, baseball en American football voeren momenteel de boventoon. Abonnees betalen 8 dollar per maand (of 48 dollar per jaar) voor toegang tot sportnieuws, dat nooit vergezeld gaat van reclame.
Geen artikel is vrij te lezen: overal is een abonnement voor nodig. Ook betreft The Athletic puur sportnieuws: de oprichters stellen dat sportfans liever een abonnement met alleen landelijk en regionaal sportnieuws afsluiten dan een vorm waarbij lokaal sportnieuws wordt gecombineerd met lokaal nieuws, weer en ander ‘klassieke’ berichtgeving.
The Athletic zegt zich te onderscheiden met goed geschreven, diepgravende berichtgeving over sport (zoals gezegd zonder reclame) en aandacht voor onderwerpen waar fans zich sterk betrokken bij voelen. Mensen zijn daar graag bereid voor te betalen, aldus oprichters Alex Mather en Adam Hansmann. Vaktitel Columbia Journalism Review sprak met de twee over hun plannen en ambities voor de toekomst.
Praat mee