Nieuw tijdschrift voor de basisschoolouder
Waar het fenomeen tijdschrift in de losse verkoop tegenwoordig een zwaar leven heeft, blijft het bloeien als kansrijk marketing-instrument. Dat zagen we afgelopen maand maar weer: uitgever Sanoma stopte per direct met Naar School, een vijfjaarlijks magazine voor ouders van kinderen in de basisschoolleeftijd, wegens te weinig lucratief. Bijna gelijktijdig lanceerde Edukans, een ontwikkelingsorganisatie voor onderwijs, – weliswaar eenmalig – Vier!, een ‘survivalgids voor nieuwe basisschoolouders’ voor dezelfde doelgroep.
In Vier! deels ook dezelfde onderwerpen en deskundigen (Waarom vertellen kleuters zo weinig over school, met pedagoog Eva Bronsveld, de grootste ouder-blunder van acteur Daan Schuurmans, de kinderfoto van Ionica Smeets). Maar het doel is duidelijk anders. Tussen de adviezen en BN’ers door geen productpagina’s om hebberig van te worden, maar ‘Post uit Malawi’, waar Grace (15) graag naar school wil maar niet mag. In het nawoord roepen Edukans-ambassadeurs Sofie van den Enk en Bracha van Doesburg een ieder die niet alleen zijn eigen kind een goede start in het onderwijs gunt, op te doneren.
Vier! is natuurlijk niet de vuistdikke glossy, zoals we die in het tijdschriftenschap gewend zijn te vinden. Maar daar staat tegenover dat je ‘m gratis krijgt toegestuurd, en het is in ieder geval een stuk sympathieker dan een colporteur aan je deur.
Vier! is een eenmalige uitgave van Edukans, en gratis aan te vragen via www.edukans.nl/vier
Praat mee