— dinsdag 8 augustus 2017, 10:19 | 0 reacties, praat mee

Sanoma stopt met Naar School

Sanoma stopt per direct met de printuitgave van het magazine Naar School, een spin-off van maandblad Ouders van Nu. Het nummer dat nu in de winkels ligt, is het laatste. Het blad, dat vijf keer per jaar verscheen, werd in 2015 gelanceerd voor ouders van schoolgaande kinderen, en won dat jaar de Mercur voor Lancering van het Jaar. Drie jaar later moet de uitgever concluderen dat het niet is gelukt om er een winstgevend product van te maken.

Volgens hoofdredacteur Hilde Tholen komt dat door een optelsom van factoren. De focus van Sanoma op grote merken, zorg ervoor dat de niche titel Naar School niet de focus en aandacht kan krijgen die het nodig heeft. Partner Bruna heeft aangegeven eind volgend jaar te stoppen met het vullen van de schooltasjes, die ouders voor hun kinderen kunnen afhalen als ze naar school gaan – een variant op de gratis af te halen Ouders van Nu baby-box. En de meeste adverteerders blijken de focus toch te houden op de doelgroep van het bekende Ouders van Nu. Tholen: ‘Het komt er in het kort op neer dat het in deze tijd enorm lastig is om een nieuw printproduct in de markt te zetten.’

Tholen laat de titel daarom ‘met pijn in het hart’ los. ‘Want het was een supermooi product om te maken, met enthousiaste reacties van de doelgroep, en snel groeiend abonneebestand en een heel mooie toevoeging aan het portfolio van Ouders van Nu.’

De komende tijd gaat de redactie zich focussen op de nieuwe plannen rond Ouders van Nu. In het voorjaar van 2018 staat een televisieprogramma gepland, in samenwerking met SBS. Voor het programma wordt een aantal gezinnen gevolgd, om te laten zien dat opvoeding in ieder gezin anders is, en er meerdere wegen naar Rome leiden. In oktober volgend jaar organiseert het merk voor het eerst het festival ‘In de wolken’ voor zwangere vrouwen en jonge moeders. Het evenement vindt plaats in de RAI, tegelijk met de vt wonen & design beurs.

Op de site van Ouders van Nu blijft er nog wel aandacht voor ouders van schoolgaande kinderen. Ook de Naar School Nieuwsbrief blijft, en eens per jaar maakt de redactie een special voor ouders wiens kind binnenkort naar school gaat. ‘We laten de doelgroep dus nog niet helemaal los’, zegt Tholen.

Lees hier het interview dat Hilde Tholen in 2015 met Villamedia had over Ouders van Nu en Naar School.

cop 2019

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.