mgm nvj maart

— woensdag 11 maart 2015, 09:04 | 0 reacties, praat mee

TMG: ook 2014 eindigt dieprood

TMG: ook 2014 eindigt dieprood

Hoge reorganisatiekosten, lagere opbrengsten uit de radiotak, lagere advertentieomzet en dalende oplagen betekenen opnieuw een slecht jaar voor uitgeefconcern Telegraaf Media Groep (TMG). De opbrengsten vielen over 2014 27,5 miljoen lager uit dan het jaar ervoor. Het bedrijfsresultaat dook 31,4 miljoen in het rood, vergeleken met negatief 10,3 miljoen in 2013. De opbrengsten bij Sky Radio Group daalden met drie procent, volgens TMG vooral een gevolg van de afname van advertentie-inkomsten bij Radio Veronica, dat kampt met een teruglopend marktaandeel. TMG heeft op Sky Radio Group een bijzondere waardevermindering van 40,9 miljoen euro doorgevoerd. Toegenomen concurrentie en een restyling bij Radio Veronica betekent dat het concern voor de komende jaren "structureel lagere toekomstige kasstromen" verwacht. Laatste wijziging: 20 mei 2015, 11:24

Er loopt nog een conflict met de Staat over de prijs die Sky Radio Group heeft betaald voor de FM-frequentie van Radio Veronica. Die was volgens het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) te hoog, maar de exacte impact van die uitspraak wordt pas in 2015 duidelijk, aldus TMG.

TMG blijft inzetten op de in december aangekondigde strategie van focus op kernbedrijf en hoofdmerken. “Onze kernactiviteit, het creëren en vermarkten van content, is onze kracht en daarop is onze focus voor de toekomst gericht”, stelt topman Geert-Jan van der Snoek. De toekomst van niet-kernactiviteiten is nog onderwerp van discussie, aldus Van der Snoek.

De oplage-inkomsten daalden met 2,3 procent naar 273,7 miljoen euro. Dat is een minder sterke daling dan in 2013 (3,6 procent minder) maar een daling niettemin. Ook inkomsten uit digitale activiteiten daalden fors (min 7,2 procent), maar dat schrijft TMG toe aan het beëindigen van De Telegraaf-webshop en verkoop van enkele digitale activiteiten. Bedrijfskosten daalden ook, grotendeels door de omvangrijke reorganisatie die al sinds 2013 loopt. De kosten daalden met ruim tien procent, goed voor 52,5 miljoen euro en zorgen voor minder druk op de begroting.

De opbrengsten van TMG Landelijke Media daalden met 7,4 procent, vooral door dalende netto-advertentie-inkomsten en een daling van de oplage van De Telegraaf. Bij De Telegraaf groeiden de inkomsten uit digitale abonnementen met 71 procent en uit combi-abonnementen met 44 procent, maar die groei was onvoldoende om de daling in print te compenseren, aldus de uitgeverij.

In 2014 verdwenen 200 fte bij het concern. Eind 2014 waren er 2.259 voltijdsfuncties. Het bedrijf verwacht ook in 2015 “personeelsreducties, wijziging van competenties en flexibilisering van arbeidsinzet” maar belooft ook te investeren in medewerkers. TMG erkent dat de bezuinigingen en reorganisaties stagnatie heeft veroorzaakt op het gebied van talentontwikkeling en doorstroming binnen de onderneming.

Waar de jaren hiervoor ook regelmatig als een overgangsjaar zijn betiteld, wordt ook 2015 als zodanig aangemerkt. De focus komt op de hoofdmerken en de ontwikkeling van onderscheidende redactionele inhoud te liggen, aldus TMG, dat opnieuw herhaalt dat digitale initiatieven die niet tot de hoofdmerken behoren - en de drukkerijen - geen deel uitmaken van het kernbedrijf.

Bekijk meer van

TMG De Telegraaf

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.