New Skool Media gaat titels ‘verkopen, samenvoegen of staken’

De onlangs bij uitgever New Skool Media aangetreden topman Erwin van Luit gaat het stevig aan de teugels trekken om de inkomstenpositie van de uitgeverij te verbeteren, meldt vaksite Adformatie. Oprichters Cor Jan Willig en Rob Koghee gaan binnen het bedrijf 'andere dingen' doen.
Hun terugtreden was vorige maand al bekend geworden. Van Luit zegt in Adformatie de schuld te willen verminderen, zodat er weer nieuwe investeringen mogelijk zijn.
New Skool Media bestaat uit drie werkmaatschappijen: One Business, Columbus Travel en New Skool Exploitatie. De 19 titels die van Sanoma werden overgenomen zijn in New Skool Exploitatie ondergebracht. De winstgevendheid van die tak staat onder druk in een lastige markt, zegt Van Luit.
In juli berichtte New Skool Media een nettowinst van 600.000 euro op een omzet van bijna 35 miljoen euro.
De uitgeverij heeft het portfolio geanalyseerd en per titel een strategie ontwikkeld, waarbij digitalisering een sterk element zal zijn. Van Luit stelt dat de printtitels onvoldoende aanwezig zijn in het leven van de lezer, met slechts tien of twaalf keer een blad in de bus.
“We moeten in feite dagelijks zichtbaar zijn met goede content”, zegt hij in Adformatie.
Er zullen titels worden verkocht, samengevoegd of gestaakt, maar tegenover Adformatie laat Van Luit niet los welke dat zullen zijn. Van een reorganisatie of ‘herstructurering’ wil Van Luit evenmin spreken: “Wel zal bijvoorbeeld een aantal jaarcontracten niet verlengd worden. Intern zetten we de beste mensen op de beste plekken.” Meer bij Adformatie
Praat mee