data als kans

— dinsdag 12 september 2017, 16:18 | 0 reacties, praat mee

‘Nepnieuws taggen op Facebook contraproductief’

EPA

Het project van Facebook om twijfelachtige of leugenachtige artikelen te voorzien van een melding, lijkt slechts marginaal succes te hebben. Bepaalde groepen zoals Trump-aanhangers en jonge lezers blijken zelfs eerder geneigd het artikel te geloven, als het een stempel 'disputed' heeft, constateren onderzoekers van Yale University. Laatste wijziging: 14 september 2017, 14:53

Het percentage dat een artikel niet gelooft omdat het zo’n stempel draagt groeit maar met 3,7 procent. “De fact-checklabels bij artikelen op Facebook hebben maar weinig impact, stellen de onderzoekers. “Voor zover het iets uitmaakt, is het effect minimaal. Het is bij lange na niet genoeg om dit probleem [van de verspreiding van nepnieuws, red.] op te lossen”, aldus een van de onderzoekers.

De partijen waarmee Facebook samenwerkt bij de factcheck worden door Trump-aanhangers simpelweg minder vertrouwd, aldus het onderzoek. Volgens een Facebook-woordvoerder is het te vroeg om conclusies te trekken. De studie is volgens hem extern gevoerd op een enquête-site, niet met daadwerkelijke interactie op het Facebook-platform: “Het is geen realistische data van Facebook-gebruikers.”

Psycholoog David Rand, die het onderzoek hielp opzetten, spreek desondanks van een groot probleem. “De mensen die het meest op sociale media leunen voor hun nieuws, zijn precies degenen voor wie de waarschuwing niets uitmaakt en genereert zelfs een flinke negatieve terugslag.” Meer bij Politico

Bekijk meer van

Facebook

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.