Negen grote mediabedrijven beloven meer inclusie en grotere diversiteit

Negen mediabedrijven hebben beloofd zich (nog) meer in te zetten voor diversiteit en inclusie. AT5, BNNVARA, FunX, Human, KRO-NCRV, LINDA., NTR, Viacom en VPRO tekenden gisteren het zogeheten Charter Diversiteit. De bedrijven willen een afspiegeling zijn van de samenleving en gelijke kansen bevorderen.
Volgens het charter verandert Nederland en geeft diversiteit binnen een mediabedrijf nieuwe perspectieven en invalshoeken op de redactie. Meer doelgroepen aanspreken leidt tot een groter bereik en een hogere kwaliteit in de berichtgeving, producties en programmering, aldus de iniatiefnemers.
Functieprofielen scherper vastleggen zorgt ervoor dat de werving en uiteindelijke selectie beter verloopt. Voorbij gaan aan jouw eigen (onbewuste) vooroordelen.
— Diversiteit in Bedrijf (@CharterDiv) March 12, 2019
@charterdiversiteit #funx #bnnvara #kroncrv #at5 #LINDA #HUMAN #NTR #vpro #viacom
Mediabedrijven die wat betreft diversiteit voorop lopen, zoals FunX en de NTR kunnen als voorbeeld dienen voor de andere deelnemers. Het charter bedient niet alleen mediabedrijven: in totaal hebben al 179 organisaties en bedrijven het Charter Diversiteit ondertekend.
Praat mee