‘Nederlandse mediabedrijven vinden weg omhoog’

Volgens analisten van de sector sector Technologie, Media en Telecom van ABN AMRO is er licht aan het einde van de tunnel voor de uitgeefbranche. Voor het eerst sinds het begin van de crisis in 2008 komt de omzet in de eerste helft van 2016 weer boven de nullijn, aldus de bank.
Vaksite Adformatie citeert uit de media-update over oktober dat volgens ABN AMRO digitalisering uitgevers in rustiger vaarwater brengt. De branche neemt het digitaal uitgeven serieuzer dan in 2008. Dat betaalt zich uit in een groei van het aantal digitale lezers en een scherpe prijsstelling voor digitale uitgeefproducten wordt gebruikt om verder te groeien.
Naast de serieuze aandacht voor digitaal uitgeven bij de uitgevers, is de ‘digitale infrastructuur’ bij consumenten sinds 2008 ook sterk verbeterd: 85 procent heeft een smartphone, 70 procent een tablet en 25 procent een speciale e-reader. Deze technologische vooruitgang betekent dat digitalisering bij dagbladen in een stroomversnelling is gekomen.
Een einde aan de langdurige malaise lijkt daarmee in zicht, aldus de bank. Meer bij Adformatie
Praat mee