Tijdsbesteding aan media stijgt
Voor het eerst heeft Stichting Promotie Televisiereclame (SPOT) ook de tijdsbesteding voor Uitzending Gemist en online video betrokken in haar Tijdsbestedingsonderzoek. Conclusies uit dit derde onderzoek zijn dat tussen 2008 en 2010 het gebruik van media op schermen sterk is toegenomen. Per week wordt 46 minuten naar Uitzending Gemist e.d. gekeken en 29 minuten naar videofilmpjes op internet. Ook het live televisiekijken op een televisietoestel stijgt met 10 minuten tot 148 minuten per dag. Het nieuwe kijken komt dus bovenop het live televisiekijken. Het totale gebruik van internet op de computer stijgt van 92 minuten per dag in 2008 naar 104 minuten in 2010. In totaal wordt er netto vijf uur en drie kwartier per dag aan media besteed. Het aandeel van televisiekijken hierin is 45 procent, van radio 33 procent en van internet 23 procent. Zij vormen de top drie media-activiteiten. Lezen van kranten, tijdschriften, folders en boeken gezamenlijk maakt 9 procent van de mediatijd uit. Gamen, muziek luisteren en bellen halen resp. 4 procent, 3 procent en 2 procent van de mediatijd. Meer bij SPOT