— woensdag 14 april 2021, 11:52 | 1 reactie, praat mee

NDC mediagroep kondigt forse reorganisatie aan met stevig baanverlies

Het exterieur van het NDC-pand aan de Sixmastraat in Leeuwarden. De uitgever begint aan een forse reorganisatie, met fors verlies van banen tot gevolg. | ANP

NDC mediagroep gaat met het oog op "een duurzaam gezonde toekomst" ingrijpend reorganiseren. Er vervallen daarbij zo'n honderd banen op het totaal van 580. "Dat is noodzakelijk om NDC financieel gezond te maken na jaren van financieel verlies. We doen ons best om de sociale gevolgen voor de medewerkers die ons moeten verlaten zo goed mogelijk op te vangen", stelt algemeen-directeur Koos Boot. Laatste wijziging: 15 april 2021, 15:01

Er is een sociaal plan afgesloten met vakbonden. De uitgeverij erkent dat het bij het baanverlies gaat om “medewerkers die zich, veelal jarenlang, buitengewoon inzetten voor NDC.” Ruim de helft van de ontslagen valt bij de advertentie-afdeling.

NDC zet bij de reorganisatie in op “digitale groei en transformatie waarbij de klant centraal staat”. Dagbladen binnen het concern krijgen nieuwe sites (zoals bij het Friesch Dagblad) of integreren op de sites thematische kanalen als gezondheid en wonen, zoals is voorzien voor Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant.

Het Friesch Dagblad krijgt redactioneel een zware klap, meldt de Leeuwarder Courant. De uitgave moet acht van de 33 redacteuren inleveren. De krant met bijna 9300 abonnees is verliesgevend en dat kan niet zo blijven, aldus Boot.

“Alle redacties zijn begonnen met een nieuwe werkwijze waarbij de focus ligt op digitale publicaties. Er wordt gebruik gemaakt van data om goed te bepalen waar de lezer (kijker/luisteraar) behoefte aan heeft. Video en audio worden geïntegreerd binnen de redacties, omdat die een onmisbaar onderdeel zijn van journalistieke publicaties”, aldus NDC.

NDC: “De papieren krant blijft tegelijkertijd onverminderd belangrijk; vooral het aantal abonnees op een zaterdagkrant in combinatie met een doordeweeks digitaal abonnement groeit. Na de zomer worden de zaterdagkranten van Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant verrijkt met een lifestylemagazine.”

Nu NDC onderdeel is geworden van Mediahuis, biedt dat volgens de uitgeverij nieuwe synergiemogelijkheden. “Het gaat onder meer om het uitwisselen van redactionele content, gezamenlijke inkoop van papier en andere grondstoffen, nationale verkoop van advertenties en het realiseren van inkoopvoordelen op het gebied van technologie en digitale ontwikkelingen.”

De nieuwe organisatorische situatie leidt in de reorganisatie tot een een ‘herschikking’ van de binnen- en buitendienst van de verkooporganisatie in gang gezet, waarbij advertentieverkoop aan kleinere klanten voornamelijk door de binnendienst wordt gedaan. Verder worden er gereedschap ontwikkeld waarbij adverteerders zelf hun plaatsingen verzorgen.

Boot: “De maatregelen die we nemen moeten leiden tot een duurzaam gezonde onderneming. Daarbij staat het belang en de continuïteit van de onafhankelijke journalistiek voorop en ontstaat nieuw perspectief voor onze klanten en onze mensen.”

Zoals eerder al bekend werd, onderzoekt NDC samenwerking met andere partijen of (mogelijk gedeeltelijke) verkoop van de huis-aan-huiskranten.

De uitgeverij zoekt naar een partij die het hele portfolio wil overnemen, maar Boot erkende eerder deze maand tegenover RTV Noord dat potentiële overnamekandidaten “niet in de rij staan”.

NDC wijst op het lagere verschijningstempo van huis-aan-huiskranten, in tegenstelling tot de reguliere nieuwskranten. “Huis-aan-huiskranten verschijnen één keer per week en zijn volledig afhankelijk van (vooral lokale) advertenties. Vooral bij de advertentie-inkomsten is sprake van een structureel dalende trend die door meer marktpartijen wordt ervaren. Dat maakt een gezonde exploitatie steeds moeizamer. Voor de huis-aan-huiskranten onderzoekt NDC daarom nieuwe perspectieven voor een duurzame toekomst. Daarbij wordt rekening gehouden met het belang van de lokale journalistiek, werkgelegenheid, advertentieopbrengsten en bezetting van de persen in de drukkerij.”

Om de kwaliteit en efficiency te versterken wordt aanvullend geïnvesteerd in NDC’s moderne drukkerij. NDC en Mediahuis Nederland voegen daarnaast hun bezorg-organisaties samen.

Met de vakbonden is inmiddels een sociaal plan afgesproken. NVJ-secretaris Paul Teixeira: ‘Er ligt een goed sociaal vangnet voor de werknemers, in de vorm van het Sociaal Plan dat de NVJ en de andere vakbonden met de nieuwe directie van NDC/Mediahuis hebben afgesloten. Daarin is ook rekening gehouden met werknemers die ‘meegaan’ bij een eventuele verkoop van bedrijfsonderdelen, zoals het voornemen is van de NDC/Mediahuis-directie in het geval van de huis-aan-huis titels.’

Wel roept hij zowel het bedrijf, de redacties als de overheden op ook oog te houden voor de voortbestaan van de lokale media. Over de rol van de overheden: ‘Hoewel het misschien soms lastig is voor hen, heeft de politiek baat bij de controlerende taak van de journalistiek.  Een onafhankelijke pers en media-pluriformiteit op lokaal niveau zijn onontbeerlijk voor het goed functioneren van de democratie. Wij roepen dan ook provincies en gemeentebesturen op om hierin hun stem te laten horen en hun steun voor het voortbestaan van lokale media te tonen.’

Meer bij de NVJ.

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

1 reactie

fotoburo luuk gosewehr, 15 april 2021, 13:54

Begin van het einde, banenverlies, daarna opheffen van titels etc etc., al twee maal meegemaakt!

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.