Afstudeerprijs Villamedia 2019

— woensdag 19 oktober 2011, 10:38 | 1 reactie, praat mee

Nalezen

Het waren hilarische pagina’s in de anders van serieux stijf staande Duitse zakenkrant Handelsblatt. Baudouin Prot, topman van de Franse bankgroep BNP Paribas, werd er opgevoerd in een interview van 2 pagina’s. Maar alleen de vragen van de journalisten werden afgedrukt, de antwoorden waren slechts blanco vlakjes.

Naar eigen zeggen had de krant daartoe besloten ‘om de sprakeloosheid van de financiële elite’ te illustreren. Onzin natuurlijk, de krant was gewoon pisnijdig omdat de onderhandelingen over een geautoriseerde tekst al een maand aansleepten, en het interview iedere dag meer belegen begon te worden.

Na een maand kommaneuken en ontelbare e-mails van persverantwoordelijken, PR-mensen en zakenadvocaten over ieder adjectief, krijg je het inderdaad op je heupen. Het is een leuk bijverschijnsel van de nergens neergeschreven, maar stilaan algemeen aanvaarde regel dat geïnterviewden een soort naleesrecht krijgen, en ook veranderingen mogen aanbrengen. Eigenlijk is dat een keurslijf waarin je je als journalist niet zou mogen laten dwingen. Als iemand aanvaardt geïnterviewd te worden, dan geeft hij impliciet immers meteen ook toestemming voor publicatie. En is het aan de journalist om zich te houden aan de woorden die hij registreerde, en er geen bij te verzinnen. Maar dat is theorie, natuurlijk.

Zelf ben ik in de loop der jaren ook altijd meer en meer gaan aanbieden om interviews te laten nalezen. Dat bespaart je immers een hoop gedoe. Een uitgeschreven gesprek is per definitie een samenvatting en een montage van wat werkelijk werd gezegd, en dus afhankelijk van de subjectieve keuze van de uitschrijver. Bovendien zal je ook al wel eens de woorden herformuleren, zodat het beter bekt dan wat echt werd gezegd, zonder dat je daarom meteen de betekenis verandert. Tenslotte wil iemand in het vuur van het gesprek wel eens dingen roepen waarvan hij achteraf spijt krijgt, of die hij iets meer genuanceerd gedrukt wil zien staan. Zolang iemand niet ‘wit’ in
‘zwart’ veranderd wil zien, of plots de meest nieuwswaardige quote wil schrappen, is mij dat om het even. Het bespaart je nadien immers oeverloze discussies over punten en komma’s, en je kan ook samen later nog door één deur wanneer een volgend interview moet worden aangevraagd.

In negen van de tien gevallen gebeuren die aanpassingen ook zonder een centje pijn voor een van beide partijen. Zelfs in de moeilijke gevallen, zoals die keer dat er drie uur onderhandelen met advocaten aan te pas kwam om ervoor te zorgen dat de geïnterviewde zichzelf niet zo benadelen in een zaak die nog onderzocht werd door de politie, verliep dat eigenlijk nog vlotjes. Al twijfel ik sinds kort een beetje. Want toen ik na een interview met Frits Bolkestein over diens nieuwste boek ‘De intellectuele verleiding’ vroeg of hij de tekst graag even wou nalezen, weigerde hij categoriek. ‘Nalezen is nefast’, zei hij, ‘want het maakt interviewer en geïnterviewde lui. De journalist weet dat hij nadien nog wat vragen bij kan verzinnen, de geïnterviewde is minder alert over wat hij zegt, omdat hij toch nog kan schrappen of veranderen. Laten we het liever op het scherp van de snee houden.’ Hij had een punt, natuurlijk.

Bekijk meer van

Yves Desmet

Praat mee

1 reactie

T. Konings, 21 oktober 2011, 14:00

u brengt me op een idee, Yves! t. konings

VVOJ banner congres

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.