Murdoch-uitgeverij News Corp zet na 18 maanden aggregator Knewz bij het grof vuil
Uitgeverij News Corp heeft na anderhalf jaar zonder ceremonie nieuwsaggregator Knewz opgeheven. Het project werd in januari 2020 officieel gelanceerd, waarbij News Corp beloofde dat kleinere, rechtse en conservatieve geluiden meer ruimte zouden krijgen dan bij partijen als Facebook en Google.
“We hadden onze afkomst mee, maar maakten geen winst. Daarom zeggen we vaarwel tegen Knewz”, aldus een onsentimentele boodschap op de landingspagina.
News Corp noemt het project nu ‘een experiment’. Bij de lancering beloofde de uitgeverij eventuele winsten en gegevens over lezers met deelnemende publicaties te delen. “Wij linken rechtstreeks naar sites van uitgevers en ondersteunen zo volledig het werk van journalisten. We eren originele berichtgeving en geven de voorkeur aan echte scoops boven ranzige clickbait”, ronkte Knewz bij de lancering.
Die kritiek was gericht op Facebook en Google, partijen die nieuws indexeren en aanbieden binnen hun eigen omgeving, zonder dergelijk inzicht te geven. Daar is de laatste tijd wel enige verandering in gekomen, met onder meer wetgeving in diverse werelddelen, waarbij techbedrijven worden opgedragen uitgevers mee te laten delen in reclamegelden. Deze belasting leidt soms tot stevige ruzies tussen de technologiebedrijven en wetgevers; zulke conflicten eindigen overigens meestal in een vorm van compromis.
Een verklaring waarom News Corp de dienst inmiddels alweer opdoekt is volgens technologiesite Ars Technica dat Google en News Corp begin dit jaar óók een betalingsovereenkomst rond hergebruik sloten. De site heeft mogelijk simpelweg z’n belangrijkste taak volbracht, aldus Ars Technica.
Praat mee