Moet NPO wel investeren in voetbalrechten?

NRC stelt in een een opinie de vraag of de NPO wel miljoenen moet investeren in de uitzendrechten van Oranje, zeker in het licht van de aankomende bezuinigingen in Hilversum. Past het voetbal van Oranje niet beter bij een commerciële omroep?
Eerder deze week kwam het bericht dat alle wedstrijden van het Nederlands elftal de komende vier jaar te zien zijn bij de NOS. Volgens NOS-directeur Gerard Timmer zijn sport in het algemeen en voetbal in het bijzonder in staat “mensen in alle geledingen van de samenleving te verbinden”.
Volgens NRC is dat nog maar de vraag: “het is vluchtig, er is zoveel voetbal op tv. Bovendien hoeft dit verbinden niet het exclusieve terrein te zijn van de publieke omroep”. Daarbij draait voetbal vooral om commercie. “Met live voetbal trek je kijkers van alle leeftijden, en dus adverteerders.”
Overigens vindt NRC het niet gek dat de NPO nu commerciëlere keuzes maakt. Dat hebben minister Slob en daarvoor staatssecretaris Dekker (VVD) “deels aan zichzelf te wijten. Dekker riep de omroepen op andere inkomsten te zoeken dan de rijkssubsidie. En Slob legde een direct verband tussen de reclame-inkomsten en het budget van de landelijke publieke omroep. Dan kies je vanzelf voor het lucratieve voetbal.”
Lees ook:
Slob: ‘Lager budget dreigt voor NPO door dalende reclame-inkomsten’ (20 nov 2017)
Praat mee