Minder klachten bij RvdJ na aanpassing werkwijze

De Raad voor de Journalistiek (RvdJ) heeft in 2014 35 klachten in behandeling genomen en daarnaast nog eens 27 klachten die door de klager uiteindelijk niet zijn doorgezet. Verder ontving de Raad vier herzieningsverzoeken. Dat blijkt uit het jaarverslag 2014.
In 2013 waren er nog 120 klachten, maar 2014 is het eerste jaar na grondige herzieningen van de werkwijze en procedures. Klachten worden pas in behandeling genomen als het medium eerst de kans had zich er zelf over uit te spreken. ook worden er geen klachten meer in behandeling genomen over media die niet mee werken aan procedures van de Raad.
Uit het jaarverslag van 2014 blijkt verder dat de conclusies, voorheen uitspraken, betrekking hebben op 41 verschillende media en 1 individuele journalist. Net als in 2013 steeg het percentage klachten over regionale dagbladen: in 2013 was dit 31 procent van het totaal, in 2014 ruim 37 procent. Ook de percentages klachten tegen de landelijke en regionale/lokale publieke omroepen stegen: van 10 naar 15,5 procent respectievelijk van 1,5 naar bijna 10 procent van het totaal. De klachten tegen de landelijke dagbladen en de tijdschriften laten een omgekeerde beweging zien en daalden van 21 naar 16 procent respectievelijk van 14 naar 6 procent. De klachten tegen internetpublicaties zijn procentueel gezien ongeveer gelijk gebleven: ongeveer 8 procent van het totaal.
In verreweg de meeste gevallen werd geklaagd over onjuiste c.q. tendentieuze berichtgeving, het niet (goed) toepassen van wederhoor en schending van de privacy. Daarnaast had een belangrijk deel van de zaken betrekking op rectificaties.
Praat mee