— maandag 11 april 2016, 08:27 | 0 reacties, praat mee

Miljoenenbal Google gaat snel tweede ronde in

Voor de zomer opent Google de tweede aanvraagronde voor het Digital News Innovation Fund. Een precieze datum wil Ludovic Blecher, hoofd van het fonds, nog niet geven, maar voor juli wil hij de aanvragen binnen hebben. Indieners krijgen na openstelling van de ronde zes weken de tijd hun aanvragen in te dienen. ‘Dus als je van plan bent een aanvraag in te dienen, kun je ook nu al aan de slag gaan’, zegt Blecher.

Google besloot vorig jaar om in drie jaar tijd 150 miljoen euro beschikbaar te stellen voor innovatieve mediaprojecten als onderdeel van het Digital News Initiative. Begin dit jaar werd de eerste ronde van aanvragen beoordeeld. Er kwam 1236 aanvragen uit 30 landen binnen waarvan er 128 uit 23 landen werden gehonoreerd. In totaal werd 27 miljoen euro beschikbaar gesteld.

Blecher: ‘Het Digital News Initiative is er op gericht het gesprek met de uitgevers in Europa te verbeteren. We willen de uitgevers beter begrijpen. Vandaar dat we ook trainingen geven en samenwerken op het gebied van productontwikkeling.’

Ook instellingen of individuen kunnen geld aanvragen en hebben dat ook gedaan.

In de tweede ronde gaat Google de beoordeling van de aanvragen iets veranderen op basis van de ervaringen uit de eerste ronde. Blecher: ‘We zullen geen aanvragen meer honoreren die gericht zijn op het ontwikkelen van onderwijsprogramma’s. Verder willen samenwerking, internationaal of tussen bestaande bedrijven en start ups, stimuleren en letten we extra op dat er duidelijke doelstelling (kpi’s) zijn geformuleerd.’

Ook kunnen er geen projecten worden ingediend die langer lopen dan twee jaar. Blecher: ‘Omdat dit fonds drie jaar bestaat en we nu niet weten of we het verlengen. De mediawereld ontwikkelt zich zo snel dat nu niet is in te schatten of een innovatiefonds over twee jaar nog past bij de manier waarop wij daar als Google in rol in willen spelen’.

Dat de meeste voorstellen afvielen, had deels te maken met de onbekendheid met de spelregels, constateert Blecher. Inmiddels is de toelichting op de website verder uitgebreid zodat hij hoopt dat dat in de twee ronde minder een rol speelt. Hij adviseert mensen die een aanvraag willen indienen dan ook vooral de website eerst goed door te spitten.

Sowieso bleek een flinke klus om alle aanvragen de aandacht te geven die ze verdiende. Het beoordelen lukte wel, maar feedback geven blijkt lastig. Blecher: ‘En eerlijk gezegd lukt dat niet in alle gevallen.  In de eerste ronde hebben we bijvoorbeeld 86 uitgenodigd om hun aanvraag toe te lichten. Dat is al een enorme klus geweest. Maar iedereen gedetailleerd uitleggen waarom een aanvraag het niet geworden is of zelfs verbetervoorstellen doen, dat gaat lang niet in alle gevallen lukken.’

Blecher is erg onder de indruk van de diversiteit en het niveau van de gehonoreerde aanvragen. Hij wil niet in detail treden daarover. Deels om eventueel toegezegde vertrouwelijkheid niet te schenden en omdat hij als projectleider namens Google graag neutraal blijft.

Wel ziet hij dat de meeste aanvragers met rechtsreeks met journalistieke content aan de slag gaan. Bijvoorbeeld door het gebruik van video, virtual reality, personalisatie en data-gebruik om te personaliseren. Verder zijn er projecten toegewezen die de ervaring op mobiel willen verbeteren en de robotisering van de nieuwsproductie een stap verder willen brengen.

Op verzoek van de aanvragers kunnen projecten ook in het geheim worden uitgevoerd. Blecher: ‘Uiteindelijk willen we over alle aanvragen kunnen communiceren, maar we volgen daarbij wel de agenda van de indieners. Het is en blijft hun project.  Dat is ook een reden dat ik weinig over concrete projecten kan zeggen.’

De toewijzing van geld gebeurt niet door Google zelf, daarvoor een raad opgericht met het merendeels onafhankelijke deskundigen.

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.