Miljoenen Nederlanders delen pulpnieuws op Facebook
Meer dan vijf miljoen Nederlandse Facebookgebruikers hebben wel eens een post van websites die pulpnieuws verspreiden geliket of gedeeld, óf onder een dergelijk bericht een reactie achtergelaten. Dergelijke berichten worden vaker gedeeld dan posts van bekende nieuwsmedia als de NOS, De Telegraaf en NU.nl.
Dat blijkt uit onderzoek van de Nieuwscheckers en het Leiden Institute of Advanced Computer Science van de Universiteit Leiden. Onder pulpnieuwssites worden websites verstaan die vooral sensationele berichten publiceren die van lage journalistieke kwaliteit zijn en die vaak voorzien zijn van clickbait-koppen.
Een voorbeeld dat de onderzoekers zelf geven: ‘Albert Heijn-medewerker krijgt kopstoot en klap van klant. En dan doet hij…’. Pulpnieuwssites willen volgens de onderzoekers vooral berichten viraal zien gaan, om zo geld te verdienen met advertenties.
De onderzoekers schraapten de likes, reacties en het aantal keren dat posts op Facebook gedeeld werden binnen en analyseerden die. In totaal werden 117.000 Facebook-berichten bekeken, allen geplaatst tussen januari 2013 en december 2017. Daaruit bleek dat er de afgelopen jaren niet alleen meer pulp-posts geplaatst worden, maar dat er ook steeds meer Facebookpagina’s van pulpsites bij komen. Meer bij Nieuwscheckers.nl
Praat mee