‘Miljarden internetkijkers komende Olympische Spelen’

Dit jaar zullen meer dan ooit mensen de Olympische Spelen via internet volgen, verwacht het Amerikaanse marketingbureau eMarketer. Het bedrijf stelt dat 2,85 miljard mensen op enig moment videostreams zullen bekijken, zo'n anderhalf keer meer dan tijdens de Olympische Spelen in Londen van 2012.
Sinds de laatste twee Spelen in Sotsji en Londen is het aantal opties om digitaal te streamen flink gegroeid. Het maakt het peilen wel lastiger, zegt eMarketer - nu Facebook Live en ‘persoonlijke streamingdiensten’ als Periscope in opkomst zijn.
Dit jaar zullen zenders naast het sec uitzenden van evenementen bovendien alternatieven en aanvullingen op de uitzendingen bieden op sociale media, slimme televisies en zelfs virtual reality. Dat vertaalt zich in tienduizenden extra uren aan videomateriaal rond de Spelen in Rio.
De helft van alle video’s wordt nu al op mobiele apparaten bekeken; eMarketer verwacht dan ook dat veel streams op zulke apparatuur worden aangezet. Alleen al in de Verenigde Staten zou het gaan om 320 miljoen bekeken videostreams, voorspelt de onderzoeker.
Praat mee