Media-columnist over eigen krant: succes van New York Times slecht voor journalistiek
De nieuwe media-columnist van The New York Times komt met een opvallende theorie in zijn eerste column voor de krant. Ben Smith stelt dat het succes van de krant mogelijk slecht nieuws is voor de journalistiek. De Amerikaanse krant is volgens hem niet anders dan Google of Facebook, namelijk een digitale reus die de concurrentie verdringt.
Smith focust op de consolidatie van alles, van films tot nieuws. En consolidatie is volgens hem het verhaal van The New York Times zelf. Want de kloof tussen de krant en de anderen in de industrie is enorm en blijft groeien. Het bedrijf heeft nu meer digitale abonnees dan The Wall Street Journal, The Washington Post en de 250 lokale Gannett-papieren samen. En The Times heeft 1.700 journalisten in dienst - een enorm aantal in een industrie waar de totale werkgelegenheid landelijk is gedaald tot ergens tussen de 20.000 en 38.000.
Nog maar een paar jaar geleden, in 2014, dreigde het einde van de krant in zicht te komen, met dalende inkomsten uit advertenties en abonnementen. De krant verkocht alles wat los en vast zat, om de investering in journalistiek zo laag mogelijk te houden. In een paar jaar later, te midden van een crisis in de Amerikaanse journalistiek en een aanhoudende aanval van de Amerikaanse president, is het aandeel van de krant bijna verdrievoudigd ten opzichte van 2014 en zijn er 400 werknemers toegevoegd aan de redactie. Het beginsalaris voor de meeste verslaggevers is 104.600 dollar.
Smith schrijft ook dat The New York Times de nieuwsindustrie zo domineert dat het veel van de mensen heeft geabsorbeerd die de krant ooit bedreigden. De krant heeft veel van wat ooit nieuwe media werd genoemd, opgeslokt. Toonaangevende journalisten van Gawker, Recode en Quartz werken nu allemaal voor de New York Times, net als veel verslaggevers die van Politico een ‘must-read’ maakte in Washington. Dat is volgens de columnist ook terug te zien is in de krant. Zo is de Style-sectie een meer gepolijste Gawker, de opiniepagina’s weerspiegelen de beste en slechtste provocaties van The Atlantic en Politico is terug te zien in hoe de presidentscampagne wordt gevolgd.
Smith, zelf afkomstig van Buzzfeed: “Ik heb mijn hele carrière tegen The Times gevochten, dus hier komen werken voelt een beetje als toegeven. En ik ben bang dat het succes van The Times de concurrentie verdringt”.
De uitgever van de krant, A.G. Sulzberger, denkt daar overigens anders over: hij gelooft niet dat de krant de markt zozeer domineert, maar juist kansen voor andere bedrijven creëert omdat zij kunnen meeliften op het succes van the New York Times. Leidinggevenden bij die rkant zeggen ook dat ze manieren zoeken om hun ‘zwakkere’ collega’s te helpen, gezien de dreiging die de ineenstorting van de lokale journalistiek voor de democratie vormt. “Maar zoals ze in de vliegtuigen zeggen, zet eerst je eigen zuurstofmasker op voordat je anderen gaat helpen,” aldus Mark Thompson, de directeur van de krant.
Praat mee