New York Times-mediacolumnist vertrekt naar start-up nieuwsorganisatie
New York Times-mediacolumnist Ben Smith vertrekt bij de krant om hoofdredacteur te worden van een nieuwe Engelstalige nieuwsorganisatie. Hij doet dat samen met Bloomberg Media-topman Justin Smith (geen familie, red.), die daar opstapt. De start-up heeft nog geen naam.
In een interview met Reuters zegt Smith dat er 200 miljoen hoogopgeleide mensen zijn die hun nieuws in het Engels consumeren, maar zelden als éénduidig publiek worden aangesproken.
Hoewel nog veel onduidelijk is over totale budget van de start-up en het type verhalen waar de nieuwsorganisatie aandacht aan wil besteden, is duidelijk dat (het profiel van) de journalist zélf een prominente rol gaat spelen. “Lezers voelen echte betrokkenheid bij de persoon die een verhaal schrijft of video maakt”, stelt Smith.
De organisatie zou naast breaking news ook genuanceerde achtergronden bij het nieuws willen brengen. Volgens Smith is verder de toon belangrijk. Hij stelt dat media nu hun publiek vaak vanuit de hoogte aanspreken; dat zou anders moeten.
Volgens Justin Smith is dat mede de aanleiding van een groeiend gebrek aan vertrouwen bij lezers. In een interne Bloomberg-mail over zijn vertrekt zegt hij dat het wantrouwen in media de laatste jaren mede is versterkt “de vervormende invloed van sociale media en toegenomen polarisatie en bekrompenheid”.
Ben Smith stelt tegenover Reuters dat respect naar de lezer een belangrijk onderdeel van het nieuwe bedrijf wordt. Meer bij New York Times / Reuters / Wall Street Journal
Praat mee