word studentlid

— maandag 11 maart 2019, 12:00 | 3 reacties, praat mee

Marjan van Loon van Shell: ‘De complexiteit van de energietransitie blijft onderbelicht’

Marjan van Loon, president-directeur van Shell Nederland, is de eerste om te erkennen dat Shell zich pro-actiever moet mengen in maatschappelijke discussies. Tegelijkertijd signaleert ze dat de emotie te vaak de berichtgeving overheerst. Houd het bij de feiten en onderken de complexiteit van grote veranderingen, is haar boodschap in deze aflevering van onze rubriek 'Lessen voor de pers'. In deze interviewserie houdt iemand van buiten de journalistiek de media een spiegel voor.

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

3 reacties

Siebe Schootstra, 11 maart 2019, 21:32

Marjan heeft een punt. Shell bashen is lekker makkelijk zolang ‘ze’ amper investeren in groen. Tegelijk: leest hun visie ‘Sky Scenario’ nog eens na en bedenk hoe vroeg onze Koninklijke Olie al de risico’s zag van uitgestoten broeikasgassen. Het zijn de bedrijven als Shell en ExxonMobil die de kennis, kunde en kapitaal hebben om de boel om te buigen @followthis2015. (Siebe Schootstra)

jhmommers, 12 maart 2019, 12:19

In het interview zegt Marjan van Loon: ‘Het werd gebracht als een enorme onthulling, alsof wij die film jaren bewust onder de pet hebben gehouden.’

Als auteur van de publicaties over deze film op De Correspondent, wil ik hier kort op reageren. Ja, we brachten de openbaarmaking van deze film als onthulling. Maar de suggestie dat Shell de film ‘onder de pet’ had gehouden, komt pertinent niet van De Correspondent.

Ik schreef destijds letterlijk: ‘De film werd in de jaren negentig wereldwijd als voorlichting vertoond op scholen en universiteiten. Daarna raakte Climate of Concern in de vergetelheid.’ https://decorrespondent.nl/6262/reconstructie-zo-kwam-shell-erachter-dat-klimaatverandering-levensgevaarlijk-is-en-ondermijnde-het-alle-serieuze-oplossingen/690128758-e657cfa2

De film was pas weer ‘openbare informatie’ toen wij hem opnieuw online zetten. Destijds werd dat groot nieuws en suggereerden sommige andere media wél dat hier een film was geopenbaard die ‘geheim was gehouden’. Waar ik dat zag gebeuren, heb ik het zelf direct proberen te (laten) corrigeren. (Dit radio-interview is daarvan een voorbeeld:  https://www.nporadio2.nl/gemist/audio/12687/shell-wist-al-30-jaar-van-gevaren-door-klimaatverandering).

Natuurlijk is het te makkelijk om Shell te bashen en het daarbij te laten. Hier licht ik wat uitgebreider toe waarom ik me toch consequent kritisch met het bedrijf bezig heb gehouden de afgelopen jaren: https://decorrespondent.nl/8308/is-de-journalist-klimaat-energie-van-de-correspondent-bezig-met-een-kruistocht-tegen-shell/915616372-d8d98ecf

Tom ten Thij, 12 maart 2019, 17:50

Nu we weten dat huidig bekende reserves van Shell meer CO2 bevatten dan we nog veilig kunnen gebruiken, waarom investeert Shell dan nog steeds in de TransCanada Coastal GasLink pipeline? Deze pijplijn verwoest de manier van leven van de inheemse bewoners en hun recht op autonomie op hun land wordt met geweld getreden.

Hoe kan Shell zeggen voor transitie te zijn en nog steeds geld in dit soort projecten investeren?

https://unistoten.camp/no-pipelines/background-of-the-campaign/

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.