website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Exclusieve inhoud Sluiten

Een NVJ-lid heeft dit artikel met je gedeeld. Gratis een maand alles lezen? Klik hier.

Een NVJ-lidmaatschap geeft je recht op:

  • Persoonlijk advies
  • Juridisch advies & rechtsbijstand
  • Perskaart
  • Korting op cursussen
  • Villamedia magazine

Word lid Verder lezen

Make Covers Great Again: de meest opvallende Trump-covers volgens Jaap Biemans

Linda Nab — Geplaatst in tijdschrift op maandag 4 december 2017, 12:00

1 –26

‘Dit was: wow. Bijzonder dat TIME dit durfde. En dat ze binnen twee maanden een follow-up cover lieten maken. Dat zie je bijna nooit. Moeilijk om te tekenen ook, zo’n smeltend hoofd. Het moet toch een beetje lijken.’ © Time & Edel Rodriguez

‘Mijn favoriet. Deze cover heeft alles. Spectaculair. Het is echt handwerk waarbij de eigenschappen van papier zijn gebruikt. Het benadrukt Trumps lelijkste facet – zijn vuilspuiende mond – op een hele arty manier. Dit is contemporary art gemaakt voor een magazine cover. Het blad – waar ik nog nooit van had gehoord – krijgt zo duizend keer meer exposure dan het ooit heeft gehad.’ © C41 & Kensuke Koike Verberg tekst

‘Grappig, beetje rebels blaadje dat heeft gespeeld met het logo. Je ziet Trump heel vaag op de achtergrond, en van GOOD hebben ze OGOD gemaakt. Daar moet je maar op komen. Een 10 voor durf.’ © GOOD magazine Verberg tekst

‘De afbeelding staat er te klein in – daar snap ik niks van – maar is heel fris en erg van nu. Het aardige is dat de speen de vorm van Amerika heeft. En het idee dat Trump een grote baby is, natuurlijk.’ © Suddeutsche Zeitung & Craig&Karl Verberg tekst

‘Subtiel art work dat iets aan de verbeelding overlaat. Het is bijna poëtisch. Eigenlijk zie je alleen twee gaten in een zeil. De boodschap is duidelijk, zonder de KKK-puntmuts letterlijk op Trumps hoofd te zetten. Dat zou te gemakkelijk zijn.’ © The New Yorker & David Plunkert Verberg tekst

‘Deze kwam uit met Halloween. Ik vind het grappig als je de actualiteit weet te verbinden aan een nieuwsfeit. Het leuke is dat zo’n clown ook echt op Trump lijkt. De grote belofte aan cartoonisten toen Trump werd gekozen – dat ze lol zouden hebben – zie je bewaarheid in dit soort covers.’ © The New Yorker & Garter Goodrich Verberg tekst

‘Veel te expliciet deze, daar houd ik helemaal niet van. In Duitsland, nota bene. Toen ik deze toegestuurd kreeg heb ik nog gevraagd: krijgen jullie hier geen last mee? Maar het was een weloverwogen keuze van de redactie. Het werd wel een heisa. Ik vind het zelf ook smakeloos om iemand te vergelijken met een man die 18 miljoen mensen heeft vermoord. Wat je ook van hem mag vinden.’ © Stern & Derik Meinko & Michel Lengenfelder Verberg tekst

‘Jaaa Cyress Hill! Deze is interessant omdat het verwijst naar die klassieke songtekst. Dat is grappig, en hij ziet er ook esthetisch mooi uit; met die schaduw op dat hoofd. Eigenlijk zie je alleen een silhouet.’ © Newsweek Verberg tekst

‘Deze kwam op het moment dat de ruzie tussen Trump en de Noord Koreaanse leider Kim Jung Un op het hoogtepunt – of dieptepunt – was. De combinatie van gezichten is hier treffend gedaan. Je kan het ook andersom doen. Het haar van Kim met de mond van Trump. Hoe zou dat eruit zien?’ © Libération & Guillame Titus-Carmel Verberg tekst

‘Dat zelfgenoegzame lachje van Trump, verkleed als oud-president George Washington. I love to hate de covers van The Economist, ze zijn vaak heel klunzig uitgevoerd. Hier niet, deze is goed in alles. Het lijkt wel een olieverfschilderij.’ © The Economist Verberg tekst

‘Toen Trump een paar maanden op weg was, kwam er een moment waarop mensen zich afvroegen: wat gebeurt er nou eigenlijk? Niet zo heel veel. Hij was alleen maar aan het golfen en boos om zich heen aan het slaan, terwijl hij steeds verder in het moeras zakte. Dat zie je hier. Fantastische Trump-cover, zonder dat je de man zelf ziet.’ © The Economist Verberg tekst

‘Deze heeft een verrassende twist, maar dat moet je net weten. The New Yorker zet elk jaar op haar verjaardag hun mascotte, Eustace Tilly – een dandy met hoge hoed en een vergrootglas – op de cover. En daar doen ze dan iets grappigs mee. Dat is een traditie – The New Yorker bestaat al meer dan honderd jaar. Dit jaar hebben ze er Poetin van gemaakt, die een kritische blik werpt op Trump, hier afgebeeld als vlinder. En dan The New Yorker in Russische letters erboven. Volgens mij de eerste keer dat het logo is verbasterd. Toch blijft het herkenbaar, dat is bizarre. Ik zag het pas na drie keer kijken.’ © The New Yorker & Barry Blitt Verberg tekst

‘Ik schrok hiervan. Ik heb zoiets nog nooit op een cover gezien. Als ik art director van Der Spiegel was geweest had ik gezegd: misschien moeten we dit niet doen. Wat ik er interessant aan vind is dat er twee dingen worden gecombineerd: ISIS en Trump met zijn symbool van het vrije Amerika. Toch is het mij te letterlijk; ik zoek meestal naar een oplossing waarbij het beeld de tekst aanvult en niet letterlijk weerspiegelt.’ © Der Spiegel & Edel Rodriguez Verberg tekst

‘Hier krijg ik echt kippenvel van, maar dan van angst. Die veelvraat die op de wereld afstormt en helemaal verorbert. Heel goed geïllustreerd.’ © Der Spiegel & Edel Rodriguez Verberg tekst

‘Dit beeld had ik ergens gespot nog voordat het op een cover stond en zette het op mijn Coverjunkie Instagram. Het had de meeste hits ooit. Het geniale is die boterhamworst; die vieze hompen vlees. Hoezo herkennen mensen Trump hierin? Het werd een hype op social media. Dit Spaanse culinaire magazine heeft het later op hun cover gezet.’ © Tapas & Asier Sanz Nieto Verberg tekst

‘Dit is hoe we allemaal denken dat hij is. Een verveelde, oude, dikke man, die niet zo goed weet wat hij moet doen en denkt: wie kan ik nu weer eens boos maken? Goed geïllustreerd.’ © Newsweek Verberg tekst

‘Deze Banksky-spoof is goed in alles. Het interessante aan deze cover is dat zowel voor- als tegenstanders van Trump dit aansprekend vinden. Een kwaaie, witte, oude man die tegen het establishment tekeer gaat. Een rebel in het Witte Huis.’ © The Economist & Miles Donovan Verberg tekst

‘Een hele andere aanpak, tien stappen te ver als je het mij vraagt. Stel je de brainstorm voor: we gaan Trump onderwater afbeelden, iets met een haai en een plukje haar. Hoe kom je erbij? En toch is het aansprekend geworden.’ © Forbes & Jared Yamahata Verberg tekst

‘Als je deze goed bekijkt, zie je dat het alleen maar krassen zijn, en toch zie je daar Trump in. Ik heb Trump nooit eerder als een tornado afgebeeld gezien. Goed gevonden.’ © Rolling Stone & Victor Juhasz Verberg tekst

‘Het stormt en Trump zegt:niks aan de hand. Prachtig getekend. Vooral zijn haren.’ © TIME & Tim O’Brien Verberg tekst

‘Dit is de hogeschool voor typografie. De lijntjes, dat zwart, de chique letters. Daar is alles goed aan. Het is bijna een filmposter, zoals het erop staat. Over het algemeen is daar weinig aandacht voor op covers, zeker in Nederlandse bladen.’ © The Atlantic Verberg tekst

‘Het mooie hiervan is dat je als je ernaar kijkt denkt: is dit nou zijn mond of zijn aars? Het is lelijk in alles, echt afzichtelijk. Knap gedaan want je moet dit heel precies uitkaderen.’ © Washington Post Magazine Verberg tekst

Intrigerende Trump-cover zonder Trump. De sfeer op deze cover is zo dreigend en grafisch zo sterk dat het pijn doet. © IL Magazine Verberg tekst

De uitsnede is raar en daardoor intrigerend en zeer esthetisch. Iedereen gaat lezen wat er op het bord staat gekalkt. Deze cover bezit ook optimisme, als enige in deze hele reeks. © California Sunday Magazine Verberg tekst

‘Heel mooi. Zo sereen. De illustrator die dit gemaakt heeft, werkt met een paar volvlakken en ze treft de sfeer altijd heel goed. Deze cover is nooit verschenen. Het was de back up voor als Clinton de verkiezingen zou winnen. Deze is zo raak qua sfeer en geeft het verschil aan tussen Hillary en Trump. Het serene tegenover al die gekkigheid en hysterie.’ © The New Yorker & Malika Favre Verberg tekst

‘Dit was: wow. Bijzonder dat TIME dit durfde. En dat ze in een maand tijd een follow-up cover lieten maken. Dat zie je bijna nooit. Moeilijk om te tekenen ook, zo’n smeltend hoofd. Het moet toch een beetje lijken.’ © TIME & Edel Rodriguez Verberg tekst

Toen Donald Trump eind vorig jaar tot president van de Verenigde Staten werd gekozen, braken er gouden tijden aan voor covermakers. Het is een veilige stelling dat Trump hét covermodel van 2017 was. Art director Jaap Biemans selecteerde voor Villamedia de meest opmerkelijke Trump-covers van over de hele wereld.

Het was kunstenaar Edel Rodriguez die eind vorig jaar het startschot gaf voor een parade aan spraakmakende Trump-covers. Zijn smeltende hoofd van de beoogde president (Meltdown), een paar weken later gevolgd door een volledig gesmolten versie (Total Meltdown) zorgden voor heel wat ooohs en aaahs in de tijdschriftenwereld. ‘Eerder waren er al wel eens covers met Trump, maar die waren nog redelijk beschaafd’, zegt Jaap Biemans, art director van Volkskrant magazine en de man achter de website Coverjunkie.com. ‘Nu ging het los.’ Behalve in Nederland, moeten we constateren. Op de uitreiking van de Mercurs wordt dit jaar de categorie Cover van het Jaar nieuw leven ingeblazen, maar er is hier niet één noemenswaardige Trump-cover verschenen. Biemans, in Trump­iaans vocabulaire: ‘Weak! Losers! Zero! Disaster!’

(Liever swipen? Klik dan op de carrousel linksboven)


‘Mijn favoriet. Deze cover heeft alles. Spectaculair. Het is echt handwerk waarbij de eigenschappen van papier zijn gebruikt. Het benadrukt Trumps lelijkste facet – zijn vuilspuiende mond – op een hele arty manier. Dit is contemporary art gemaakt voor een magazine cover. Het blad – waar ik nog nooit van had gehoord – krijgt zo duizend keer meer exposure dan het ooit heeft gehad.’
© C41 & Kensuke Koike




‘Grappig, beetje rebels blaadje dat heeft gespeeld met het logo. Je ziet Trump heel vaag op de achtergrond, en van GOOD hebben ze OGOD gemaakt. Daar moet je maar op komen. Een 10 voor durf.’ © GOOD magazine



‘De afbeelding staat er te klein in – daar snap ik niks van – maar is heel fris en erg van nu. Het aardige is dat de speen de vorm van Amerika heeft. En het idee dat Trump een grote baby is, natuurlijk.’ © Suddeutsche Zeitung & Craig&Karl



‘Subtiel art work dat iets aan de verbeelding overlaat. Bijna poëtisch. Eigenlijk zie je alleen twee gaten in een zeil. De boodschap is duidelijk, zonder de KKK-puntmuts letterlijk op Trumps hoofd te zetten. Dat zou te gemakkelijk zijn.’ © The New Yorker & David Plunkert© The New Yorker & David Plunkert



‘Deze kwam uit met Halloween. Ik vind het grappig als je de actualiteit weet te binden aan een nieuwsfeit. Het leuke is dat zo’n clown ook echt op Trump lijkt. De grote belofte aan cartoonisten toen Trump werd gekozen – dat ze lol zouden hebben – zie je bewaarheid in dit soort covers.’© The New Yorker & Garter Goodrich



‘Veel te expliciet deze, daar houd ik helemaal niet van. In Duitsland, nota bene. Toen ik deze toegestuurd kreeg heb ik nog gevraagd: krijgen jullie hier geen last mee? Maar het was een weloverwogen keuze van de redactie. Het werd wel een heisa. Ik vind het zelf ook smakeloos om iemand te vergelijken met een man die 18 miljoen mensen heeft vermoord. Wat je ook van hem mag vinden.’ © Stern & Derik Meinko & Michel Lengenfelder



‘Jaaa Cyress Hill! Deze is interessant omdat het verwijst naar die klassieke songtekst. Dat is grappig, en hij ziet er ook esthetisch mooi uit; met die schaduw op dat hoofd. Eigenlijk zie je alleen een silhouet.’ © Newsweek



‘Deze kwam op het moment dat de ruzie tussen Trump en de Noord Koreaanse leider Kim Jung Un op het hoogtepunt – of dieptepunt – was. De combinatie van gezichten is hier treffend gedaan. Je kan het ook andersom doen. Het haar van Kim met de mond van Trump. Hoe zou dat eruit zien?’ © Libération & Guillame Titus-Carmel



‘Dat zelfgenoegzame lachje van Trump, verkleed als oud-president George Washington. I love to hate de covers van The Economist, ze zijn vaak heel klunzig uitgevoerd. Hier niet, deze is goed in alles. Het lijkt wel een olieverfschilderij.’ © The Economist



‘Toen Trump een paar maanden op weg was, kwam er een moment waarop mensen zich afvroegen: wat gebeurt er nou eigenlijk? Niet zo heel veel. Hij was alleen maar aan het golfen en boos om zich heen aan het slaan, terwijl hij steeds verder in het moeras zakte. Dat zie je hier. Fantastische Trump-cover, zonder dat je de man zelf ziet.’ © The Economist



‘Deze heeft een verrassende twist, maar dat moet je net weten. The New Yorker zet elk jaar op haar verjaardag hun mascotte, Eustace Tilly – een dandy met hoge hoed en een vergrootglas – op de cover. En daar doen ze dan iets grappigs mee. Dat is een traditie – The New Yorker bestaat al meer dan honderd jaar. Dit jaar hebben ze er Poetin van gemaakt, die een kritische blik werpt op Trump, hier afgebeeld als vlinder. En dan The New Yorker in Russische letters erboven. Volgens mij de eerste keer dat het logo is verbasterd. Toch blijft het herkenbaar, dat is bizarre. Ik zag het pas na drie keer kijken.’ © The New Yorker & Barry Blitt



‘Ik schrok hiervan. Ik heb zoiets nog nooit op een cover gezien. Als ik art director van Der Spiegel was geweest had ik gezegd: misschien moeten we dit niet doen. Wat ik er interessant aan vind is dat er twee dingen worden gecombineerd: ISIS en Trump met zijn symbool van het vrije Amerika. Toch is het mij te letterlijk; ik zoek meestal naar een oplossing waarbij het beeld de tekst aanvult en niet letterlijk weerspiegelt.’ © Der Spiegel & Edel Rodriguez



‘Hier krijg ik echt kippenvel van, maar dan van angst. Die veelvraat die op de wereld afstormt en helemaal verorbert. Heel goed geïllustreerd.’ © Der Spiegel & Edel Rodriguez



‘Dit beeld had ik ergens gespot nog voordat het op een cover stond en zette het op mijn Coverjunkie Instagram. Het had de meeste hits ooit. Het geniale is die boterhamworst; die vieze hompen vlees. Hoezo herkennen mensen Trump hierin? Het werd een hype op social media. Dit Spaanse culinaire magazine heeft het later op hun cover gezet.’ © Tapas & Asier Sanz Nieto



‘Dit is hoe we allemaal denken dat hij is. Een verveelde, oude, dikke man, die niet zo goed weet wat hij moet doen en denkt: wie kan ik nu weer eens boos maken? Goed geïllustreerd.’ © Newsweek



‘Deze Banksy-spoof is goed in alles. Het interessante aan deze cover is dat zowel voor- als tegenstanders van Trump dit aansprekend vinden. Een kwaaie, witte, oude man die tegen het establishment tekeer gaat. Een rebel in het Witte Huis.’ © The Economist & Miles Donovan



‘Een hele andere aanpak, tien stappen te ver als je het mij vraagt. Stel je de brainstorm voor: we gaan Trump onderwater afbeelden, iets met een haai en een plukje haar. Hoe kom je erbij? En toch is het aansprekend geworden.’ © Forbes & Jared Yamahata



‘Als je deze goed bekijkt, zie je dat het alleen maar krassen zijn, en toch zie je daar Trump in. Ik heb Trump nooit eerder als een tornado afgebeeld gezien. Goed gevonden.’ © Rolling Stone & Victor Juhasz



‘Het stormt en Trump zegt: niks aan de hand. Prachtig getekend. Vooral zijn haren.’ © TIME & Tim O’Brien



‘Dit is de hogeschool voor typografie. De lijntjes, dat zwart, de chique letters. Daar is alles goed aan. Het is bijna een filmposter, zoals het erop staat. Over het algemeen is daar weinig aandacht voor op covers, zeker in Nederlandse bladen.’ © The Atlantic



‘Het mooie hiervan is dat je als je ernaar kijkt denkt: is dit nou zijn mond of zijn aars? Het is lelijk in alles, echt afzichtelijk. Knap gedaan want je moet dit heel precies uitkaderen.’ © Washington Post Magazine



‘Intrigerende Trump-cover zonder Trump. De sfeer op deze cover is zo dreigend en grafisch zo sterk dat het pijn doet.’ © IL Magazine

wp
‘De uitsnede is raar en daardoor intrigerend en zeer esthetisch. Iedereen gaat lezen wat er op het bord staat gekalkt. Deze cover bezit ook optimisme, als enige in deze hele reeks.’ © California Sunday Magazine



‘Heel mooi. Zo sereen. De illustrator die dit gemaakt heeft, werkt met een paar volvlakken en ze treft de sfeer altijd heel goed. Deze cover is nooit verschenen. Het was de back up voor als Clinton de verkiezingen zou winnen. Deze is zo raak qua sfeer en geeft het verschil aan tussen Hillary en Trump. Het serene tegenover al die gekkigheid en hysterie.’ © The New Yorker & Malika Favre



‘Dit was: wow. Bijzonder dat TIME dit durfde. En dat ze binnen twee maanden een follow-up cover lieten maken. Dat zie je bijna nooit. Moeilijk om te tekenen ook, zo’n smeltend hoofd. Het moet toch een beetje lijken.’ © TIME & Edel Rodriguez

Click here for the English version

1 reactie

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

  1. 1. martin broek, 28 december 2017, 13:40

    “‘Nu ging het los.’ Behalve in Nederland, moeten we constateren. Op de uitreiking van de Mercurs wordt dit jaar de categorie Cover van het Jaar nieuw leven ingeblazen, maar er is hier niet één noemenswaardige Trump-cover verschenen. “

    Een gemiste kans om vervolgens niet de voor de hand liggende vraag te beantwoorden, maar slechts covers uit andere landen te laten zien. Zo blijft de constatering in het luchtledige - en zonder zin - achter. Wie weet welk inkijkje in het Nederlandse perslandschap opdoemt als de vraag wel onderzocht wordt.

    Wat hypothesen:
    1) Nederland valt de president van haar belangrijkste bondgenoot niet aan. Dat doet Duitsland wel. omdat daar de relaties met Washington wat koeler zijn?
    2) Nederland is een handelsland en wacht liever tot de bui over is gewaaid. Relaties zijn gemakkelijker te verzuren dan weer goed te krijgen. Is dat het?

    Dat kan het beide niet zijn. De pers is immers geen volgeling van de buitenlandse politiek van de overheid. (Hoewel ze met dezelfde geschiedenis en kultuur is gevormd, heeft ze de gereedschappen scepsis en beschouwing om conservatisme en het uit gewoonte volgen van de macht tegenwicht te geven.) 

    Het zal toch niet een kwestie van goede smaak zijn waardoor de Nederlandse bladen niet doen wat bijvoorbeeld de New Yorker en Time wel doen? Maar wat dan wel? Er zijn vast mensen die voor het beantwoorden van deze vraag doorgeleerd hebben.