— dinsdag 26 maart 2019, 11:00 | 0 reacties, praat mee

Madeleijn van den Nieuwenhuizen (aka @Zeikschrift) columnist voor Vogue

© Sara Bouter

Op NPO Radio 1 werd ze onlangs nog aangekondigd als de schrik van Nederlandse bladenmakers. En nu is Madeleijn van den Nieuwenhuizen, de vrouw achter het Instagramaccount @Zeikschrift, dat een grote schare volgers heeft weten te verwerven met het aan de kaak stellen van ‘onzin’ in (vooral) tijdschriften, aangesteld als columnist voor Vogue. Sleeping with the enemy, zou je kunnen zeggen. Hoe is dat zo gekomen?

Aan de telefoon grinnikt Van den Nieuwenhuizen om de tegenstelling. ‘Ik heb Vogue een tijd geleden benaderd omdat ik graag voor ze over maatschappelijke thema’s wilde schrijven. Want er zijn in mijn ogen twee manieren om dingen te veranderen. Eén: vanaf de zijlijn kritiek leveren. Twee: van binnenuit iets in beweging proberen te zetten. Ik heb dat nooit als twee elkaar uitsluitende opties gezien.’

Van den Nieuwenhuizen deelt op @Zeikschrift sinds 2016 corrigerende tikken uit naar media die zich racistisch uitlaten, vrouwonvriendelijke stukjes schrijven of zich anderszins non-inclusief gedragen. Toen ze drie jaar geleden, na een tijdje in het buitenland te hebben gewoond, in JAN het relaas van een columniste las over diens schoonmaakster (‘een semi-bejaard exemplaar uit Bulgarije met kapotte knieën’) is ze ermee begonnen. ‘Ik dacht: sjezus wat wordt er nog veel schadelijke onzin opgeschreven. En we zijn er blijkbaar zo aan gewend geraakt, dat niemand er iets meer van zegt.’

Ook Vogue kreeg er wel eens van langs. In 2017 postte Van den Nieuwenhuizen een cover van de glossy met als commentaar: ‘Eén van de twaalf Vogue covers uit 2016 waar geen model van kleur op schittert. Mind you: er waren maar 12 edities.’

Het was voor de glossy geen reden om haar open sollicitatie te negeren. Ander media reageren in de regel ook sportief op haar commentaren. Harpers Bazaar haalde een artikel offline waarin stond dat vrouwen na hun dertigste geen korte rok meer kunnen dragen. De NRC deed boete voor een artikel over de opvolging in het familieconcern Blokker, waarin er gemakshalve vanuit werd gegaan dat het om een ‘zoon’ of een ‘neef’ zou gaan. ‘Hulde daarvoor’, zegt Van den Nieuwenhuizen. ‘Want kritiek is best eng.’

Haar column in Vogue had zijn vuurdoop in maart. Maandelijks schrijft ze nu over maatschappelijke thema’s als ongelijkheid en vrouwenrechten. ‘Ik heb vooraf gezegd dat ik het alleen wilde doen, als ik Vogue ook mocht blijven bekritiseren op @zeikschrift. En dat mocht.’ Ondertussen werkt ze als wetenschapper en schrijver, en start ze na de zomer een promotieonderzoek in de VS. Is er dan nog tijd voor maatschappelijke bespiegelingen? ‘Misschien dat ik op @Zeikschrift iets minder post. Maar ik denk wel dat het belangrijk is om als platform te blijven bestaan. En ik hoop hier en daar wat langere essays te schrijven. In de captions van Instagram is de ruimte toch beperkt.’

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.