LOF-visies voor 2025: Pieter Zwart
Het Lucas-Ooms Fonds bestaat vijftig jaar. Om dat jubileum te vieren vroeg het fonds vijftig mediaprofessionals om hun visie op het medialandschap in het jaar 2025. Dat jaartal klinkt ver weg maar is dat eigenlijk niet, zeker gezien de razendsnelle en ingrijpende ontwikkelingen binnen de mediawereld. "Natuurlijk hebben we veel moois om op terug te kijken, maar we blikken bij het 50-jarig jubileum - zoals we altijd hebben gedaan - liever naar de toekomst. Júist nu", stelt LOF-voorzitter Auke Visser. Villamedia publiceert negen visies uit het boek. We beginnen met Pieter Zwart, data-journalist bij Voetbal International (VI) en bij voetbal-analysesite Catenaccio. Zwart was in 2016 Mercur BeLOFte van het Jaar.
Zwart verwacht dat alle digitale diensten met elkaar verbinden, zoals WeChat in China.
“Of die tycoon bij ons in 2025 Google, Facebook, Apple, Amazon of wat dan ook zal zijn, de tijd zal het leren. Dat andere mediatypes geheel verdwijnen, zie ik niet gebeuren. Maar hun rol zal verschuiven.
Zo zie ik het bestaansrecht voor kleine uitgeverijen in het toevoegen van waarde voor een selecte groep mensen. Dat verandert dus niet, alleen de manier waarop wel. Het aantal grote printtitels met een oplage van meer dan 100.000 oplage daalt natuurlijk maar er zijn er vast en zeker nog een paar. Ook vakbladen zijn dan nog steeds rendabel te maken.
Titels als Nieuwe Revu, Story en Autovisie verdwijnen, LINDA., Vogue en Quest bestaan nog. De functie van lineaire tv gaat meer en meer verschuiven naar gedeelde kijkervaring. Samen kijk je lineair, individueel bepaal je zelf je kijkmoment.
Als communicatievorm heeft de televisie in 2025 afgedaan. Ik voorzie een uitbouw van investeringen in mobiele applicaties en dus een doorontwikkeling van nu al bestaande trends. Google floreert, De Telegraaf - en dus de krantenjongen - bestaat nog, maar John de Mol zal zijn gedroomde mediaconcern dan niet gerealiseerd hebben.”
Praat mee