mgm nvj maart

— donderdag 23 november 2017, 14:30 | 0 reacties, praat mee

LOF-visies voor 2025: Pieter Zwart

LOF-visies voor 2025: Pieter Zwart
Pieter Zwart - © LOF

Het Lucas-Ooms Fonds bestaat vijftig jaar. Om dat jubileum te vieren vroeg het fonds vijftig mediaprofessionals om hun visie op het medialandschap in het jaar 2025. Dat jaartal klinkt ver weg maar is dat eigenlijk niet, zeker gezien de razendsnelle en ingrijpende ontwikkelingen binnen de mediawereld. "Natuurlijk hebben we veel moois om op terug te kijken, maar we blikken bij het 50-jarig jubileum - zoals we altijd hebben gedaan - liever naar de toekomst. Júist nu", stelt LOF-voorzitter Auke Visser. Villamedia publiceert negen visies uit het boek. We beginnen met Pieter Zwart, data-journalist bij Voetbal International (VI) en bij voetbal-analysesite Catenaccio. Zwart was in 2016 Mercur BeLOFte van het Jaar. Laatste wijziging: 23 november 2017, 14:50

Zwart verwacht dat alle digitale diensten met elkaar verbinden, zoals WeChat in China.

“Of die tycoon bij ons in 2025 Google, Facebook, Apple, Amazon of wat dan ook zal zijn, de tijd zal het leren. Dat andere mediatypes geheel verdwijnen, zie ik niet gebeuren. Maar hun rol zal verschuiven.

Zo zie ik het bestaansrecht voor kleine uitgeverijen in het toevoegen van waarde voor een selecte groep mensen. Dat verandert dus niet, alleen de manier waarop wel. Het aantal grote printtitels met een oplage van meer dan 100.000 oplage daalt natuurlijk maar er zijn er vast en zeker nog een paar. Ook vakbladen zijn dan nog steeds rendabel te maken.

Titels als Nieuwe Revu, Story en Autovisie verdwijnen, LINDA., Vogue en Quest bestaan nog. De functie van lineaire tv gaat meer en meer verschuiven naar gedeelde kijkervaring. Samen kijk je lineair, individueel bepaal je zelf je kijkmoment.

Als communicatievorm heeft de televisie in 2025 afgedaan. Ik voorzie een uitbouw van investeringen in mobiele applicaties en dus een doorontwikkeling van nu al bestaande trends. Google floreert, De Telegraaf - en dus de krantenjongen - bestaat nog, maar John de Mol zal zijn gedroomde mediaconcern dan niet gerealiseerd hebben.”

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.