— maandag 16 juni 2014, 11:05 | 0 reacties, praat mee

Elk onderwerp een meldpunt

Joris Janssen, redacteur Altijd Wat Monitor - © Truus van Gog

Bijna iedereen in de journalistiek is op zoek naar nieuwe manieren om een verhaal te vertellen. Bij Altijd Wat Monitor (NCRV) doen ze dat op basis van crowdsourcing. Joris Janssen (35) is er redacteur en vindt het niet meer dan logisch om gebruik te maken van de kracht van de massa. 'En tot onze grote verbazing pikken ook organisaties ons meldpunt op.' Laatste wijziging: 27 februari 2015, 11:49

‘Altijd Wat is een programma dat journalistiek wilde vernieuwen. Omdat de sociale media het mogelijk maken om direct in contact te komen met het publiek en hen zo te betrekken bij onderwerpen en onderzoeken, leidde dit tot het ontstaan van de Altijd Wat Monitor als onderdeel van Altijd Wat. Dit jaar mochten we de Altijd Wat Monitor als apart onderzoeksjournalistiek programma starten. We doen onderzoek op basis van crowdsourcing, door actief onze volgers te vragen of ze mee willen denken met de onderwerpen die aan bod komen. We openen voor elk onderwerp een meldpunt online, zodat iedereen met een tip zich kan melden. Aan het eind van een onderzoek maken we een televisie-uitzending, dat is eigenlijk de samenvatting van het online onderzoek.

Omdat we nieuw zijn, kennen veel mensen Altijd Wat Monitor nog niet. Het heeft tijd nodig voordat we een sterk merk zijn. We werken daarom op twee manieren. Of we krijgen gewoon op de ouderwetse manier een mailtje binnen van iemand die ons tipt waarop we ergens induiken, maar een onderwerp kan ook vanuit de redactie ontstaan. Dat gebeurt nu nog veel meer. Bij een heel herkenbaar onderwerp krijgen we veel meldingen, zoals het onderzoek naar de werkwijze bij politie-aangiften, daarover kregen we 650 tips binnen. We moeten online heel groot worden, zodat we meer input van buitenaf krijgen. We hanteren een bepaalde sociale mediastrategie om meer volgers te krijgen. We zijn heel actief op Twitter en schrijven ook regelmatig organisaties aan die iets met het onderwerp te maken hebben.

Ik vind het een mooi idee dat je kennis en ervaring van anderen gebruikt om verder te komen in je onderzoek. Het is een wisselwerking. Je kan als redactie heel hard gaan zoeken naar die ene speld in de hooiberg, maar je kan ook een oproep doen: waar is die speld? Wie heeft die speld? Het is heel logisch dat je de kracht van de massa gebruikt. Uiteindelijk blijf je altijd ouderwets journalistiek handwerk doen, we checken alles.

Het grappige is dat ik er in het begin vanuit ging dat er alleen tips binnen zouden komen van mensen die ervaringen willen delen. Maar tot onze grote verbazing pikken ook organisaties ons meldpunt op. We hebben gesproken met een dertigtal (oud)agenten. Het is natuurlijk zo dat organisaties getriggerd worden om ook de andere kant van het verhaal te vertellen, omdat wij alles wat binnen komt plaatsen. Als dat 500 meldingen zijn die hetzelfde verhaal vertellen, dan willen organisaties ook een boekje opendoen.

We zijn een pilot, we hebben nu vier onderzoeken gedaan en starten straks met nog vier onderwerpen. Als we volgend jaar door mogen met dit programma, worden dat er nog meer. Vanaf dan zullen er ook meerdere onderzoeken door elkaar gaan lopen en moet de redactie uitbreiden. Als we veel uitzendingen willen gaan maken, kun je niet een maand lang op één onderzoek zitten, dan moet je meerdere lijntjes uitzetten. We weten van tevoren nooit of een meldpunt uiteindelijk leidt tot een uitzending. We achten die kans wel groot, want we gooien niet zomaar een meldpunt online.

We werken in de televisie-uitzending met een research­bord, deze was altijd gekoppeld aan de website. Als er op het bord iets veranderde, gebeurde dat ook op de site. Inmiddels hebben we een nieuwe site en speelt het bord even geen grote rol meer. Van oorsprong is het researchbord het doorgeefluik van de interactie tussen ons en de volgers. In die zin is het niet veel meer dan een weergave van de website van Altijd Wat Monitor. Als we volgend jaar een nieuwe reeks mogen maken, dan zullen een aantal dingen veranderen, waaronder de rol van het bord. In de televisie-uitzendingen die in september worden uitgezonden heeft het researchbord nog dezelfde rol.

Er zijn drie grote verschillen tussen Altijd Wat Monitor en andere onderzoeksprogramma’s zoals Zembla. Allereerst de werkwijze. Wij zeggen van tevoren wat we gaan uitzoeken en dat we daar hulp bij nodig hebben. Zembla werkt op de klassieke manier, zij snijden zelf een onderwerp aan en houden alles stil tot twee dagen voor de uitzending. Een ander verschil is het brengen van nieuws online. Op dit moment doen we dat nog weinig, maar als we een primeur hebben willen we niet meer wachten tot de televisie-uitzending. Voordeel daarvan is dat je heel transparant bent naar je volgers toe, zij kunnen onze hele onderzoeksroute online volgen. Een nadeel is dat een programma als Nieuwsuur er met ons nieuwtje vandoor kan gaan en dat er niemand meer naar onze televisie-uitzending kijkt. Toch hebben we er wel vertrouwen in dat ook naar onze uitzending gekeken wordt, want wij brengen meer dan alleen dat nieuwtje, de uitzending is een samenvatting van het hele onderzoek. Als laatste maakt Altijd Wat Monitor ook een verschil door zich te focussen op onderzoek naar systemen. We denken dat alles in Nederland goed is geregeld. Als je ziek wordt, heb je als werknemer het recht op een vergoeding, zou je zeggen, maar het blijkt dat er veel dingen misgaan.’

Bekijk meer van

vernieuwing Dossiers Altijd Wat

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.