— donderdag 30 maart 2023, 12:03 | 0 reacties, praat mee

Lichte omzetstijging bij DPG Media, digitale groei zet door

© Remco Koers

Uitgeverij DPG Media heeft in 2022 een lichte omzetstijging van één procent gegenereerd. De omzet steeg tot 1,830 miljard euro, de EBITDA kwam uit op 365 miljoen euro, een daling van 8%. Het nettoresultaat daalde met 5% en landde op 200 miljoen euro. Laatste wijziging: 30 maart 2023, 12:17

Nieuwsmedia en tijdschriften hadden last van stijgende kosten, zoals print en distributie, terwijl de radio- en televisiezenders in Nederland en België goed presteerden. ‘De druk van de inflatie en de onzekere economische context voelden we echter door het hele bedrijf heen’, aldus Erik Roddenhof, CEO van DPG Media.

De digitale groei zette ook vorig jaar goed door. Terwijl de printoplage kromp, groeide het aantal digitale abonnementen met 14 procent. e magazine-oplages daalden, vooral door een grotere terugval in de losse verkoop. De uitzondering op de regel werd gevormd door Donald Duck, dat 3% wist te groeien in haar betaalde oplage. DPG zal zich nog verder focussen op de digitale groei.

Het digitale bereik van DPG Media bleef onveranderd hoog met meer dan 15 miljoen bezoekers per dag. De groei zat ‘m vooral bij de vrouwenmerken Libelle, Margriet en Flair dankzij de lancering van hun digitale platformen. De uitgever verwacht in 2023 ook nog last te hebben van stijgende prijzen als gevolg van de inflatie.

De Volkskrant had in 2022 een betaalde oplage van 344.348 exemplaren en bereikt digitaal dagelijks ruim 500 duizend mensen. NU.nl bereikt dagelijks ruim 3,5 miljoen Nederlanders, Trouw heeft een oplage van 108.052 exemplaren en een dagelijks bereik van 211.602 lezers. Het Parool bereikt dagelijks 210.438 lezers en heeft ee betaalde oplage van 61.885 exemplaren. Het AD - inclusief regionale titels - bereikt dagelijks online 2,8 miljoen mensen en telt een oplage van 349.747 exemplaren.

Van de regionale titels van het AD, onder de noemer ADR, heeft De Gelderlander de hoogste oplage van 108.052 stuks en een bereik van bijna 600 duizend lezers. De Gelderse krant wordt gevolgd door De Stentor (oplage: 92.414, bereik: 593.118), Brabants Dagblad (85.537, 282.0580), Eindhovens Dagblad (75.711, 278.504), Tubantia (79.369, 236.472), BN/de Stem (71.369, 206.517) en PZC (39.183, 110.490).

Bekijk meer van

DPG Media Nederland

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.