Afstudeerprijs Villamedia 2019

— donderdag 18 januari 2018, 09:37 | 0 reacties, praat mee

Lezen in de vrije tijd steeds minder populair

Grafiek uit het onderzoek Lees:Tijd | Sociaal en Cultureel Planbureau

De ontlezing in de vrije tijd zet onverminderd door, concludeert het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) in een vandaag verschenen rapport over het leesgedrag van Nederlanders. Gemiddeld lezen wij 50 minuten per dag, waarvan het grootste deel (31 minuten) nog altijd van papier.

Waar in 2006 de meeste Nederlands (90 procent) nog minstens tien minuten in de week lazen, is dat percentage in 2016 gedaald naar 72 procent. Vrouwen, ouderen en laagopgeleiden houden het meeste vast aan papierlezen, stelt het SCP in het rapport Lees:Tijd Lezen in Nederland. Tijdgebrek wordt genoemd als voornaamste reden om in de vrije tijd minder te lezen.

Tieners, jongvolwassenen en laagopgeleiden zijn de laatste jaren steeds minder gaan lezen. Het verschil met ouderen, die onverminderd leesgraag zijn gebleven, is dan ook groter geworden. Het percentage lezers onder laagopgeleiden daalde sterker dan onder hoogopgeleiden. In 2016 geldt dan ook: hoe hoger het opleidingsniveau, des te hoger het aandeel lezers.

“Van de 65-plussers las in het afgelopen decennium steevast meer dan 90 procent in een week, terwijl het percentage lezers onder de andere leeftijdsgroepen daalde. De daling in lezers tussen 2006 en 2016 was het sterkst onder jongvolwassenen (van 87 procent naar 49 procent) en onder tieners (van 65 procent naar 40 procent). Het percentage lezers onder laagopgeleiden daalde sterker dan onder hoogopgeleiden. In 2016 geldt dan ook: hoe hoger het opleidingsniveau, des te hoger het aandeel lezers”, schrijft het SCP.

Alom beschikbare mobieltjes, tablets en computerschermen en een groot digitaal leesaanbod vertalen zich niet naar meer lezen van scherm: papier domineert nog steeds. SCP: “Het populairste scherm voor lezen is de computer (pc en laptop), gevolgd door tablet, smartphone en e-reader. Vanaf 2012 groeide het percentage lezers van e-books, maar deze groei kwam na 2014 nagenoeg tot stilstand.”

“Schermlezen wordt het meeste omarmd door jongere leeftijdsgroepen en middelbaar- en hoogopgeleiden. Mensen die over het algemeen vooroplopen in de aanschaf en het gebruik van nieuwe technologie lezen twee keer zo vaak alleen van schermen (32 procent) dan mensen die nieuwe technologie altijd als een van de laatsten gebruiken (16 procent)”, aldus de onderzoekers. Meer bij het Sociaal en Cultureel Planbureau

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.