website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Twee omvangrijke studies naar Nederlands nieuwsgedrag gepubliceerd

Lars Pasveer — Geplaatst in onderzoek op donderdag 22 juni 2017, 10:56

Still uit het Reuters-onderzoek: het mediaspectrum van de populairste nieuwsmerken in Nederland | RISJ

Still uit het Reuters-onderzoek: het mediaspectrum van de populairste nieuwsmerken in Nederland | RISJ

Nieuws

Zowel het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) als het Reuters Institute for the Study of Journalism (RISJ) hebben vandaag omvangrijke rapporten gepubliceerd over nieuwsconsumptie en trends in de journalistiek. De RISJ ondervroeg in ons land ruim 2000 mensen naar hun ervaringen.

Nederland staat volgens RISJ op een omslagpunt wat betreft de apparatuur waarmee nieuws wordt geconsumeerd. De verhouding mobiel en desktop is momenteel nog gelijk, maar mobiel groeit. Mobiele gebruikers werd ook gevraagd wáár ze hun nieuws consumeren: in bed en het openbaar vervoer zijn het populairst maar bijna eenderde checkt het nieuws op het toilet.

Het SCP stelt dat in de leeftijdsgroep 20-34 jaar dit omslagpunt al is behaald. Mensen in deze groep “zijn gretige gebruikers van nieuwssites/-apps, maar haken af bij het lezen van de papieren krant.”

De laatste drie jaar heeft online (79 procent) televisie ingehaald (74 procent) als voornaamste nieuwsbron, stelt RISJ. De mobiele telefoon is met 49 procent dus hard op weg naar een toppositie. Nieuws lezen op een tablet raakt uit de gratie, concludeert RISJ.

In het rapport ‘Nederlanders en nieuws’ concludeert het SCP juist dat televisie dagelijks het belangrijkste medium blijft: 39 procent van Nederlanders kijkt op een doorsneedag naar televisie, op het moment van uitzenden (lineair kijken, red.). Een papieren krant blijft volgens SCP voor 27 procent van belang. Nieuwsradio (7 procent) en Teletekst (2 procent) zijn van minder groot belang.

Vier procent van Nederlanders heeft een abonnement op een online nieuwsmedium, meestal gecombineerd met print. In vergelijkbare landen, waar echter de mobiele telefoon bovenaan staat als consumptiemiddel, is dat flink hoger: Noorwegen (15 procent), Zweden (12 procent) en Denemarken (10 procent).

Veertien procent van de Nederlanders betaalt wel eens voor online nieuws. Topmerken in het Nederlandse nieuwslandschap voor tv/radio/print zijn NOS (70 procent van de Nederlanders kijkt daar wekelijks naar), gevolgd door RTL Nieuws (34 procent) en lokale of regionale dagbladen (25 procent). Ook online doet de NOS het goed met 30 procent van de wekelijkse aandacht, maar NU.nl staat bovenaan met 38 procent.

Vergeleken met andere landen in het RISJ-onderzoek hebben Nederlanders relatief veel vertrouwen in nieuwsmedia (51 procent). Het getal stijgt naar 62 procent (plaats twee) als het gaat om media die de Nederlanders zelf hebben uitgekozen. De vermeende onafhankelijkheid waarmee Nederlandse media kunnen opereren, zonder opzichtige politieke of commerciële invloed, wordt hoog gewaardeerd.

Meer bij Digital News Report 2017 [Reuters Institute for the Study of Journalism] / Nederlanders en nieuws [Sociaal Cultureel Planbureau]

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

expertisedag 2019

Villamedia Sluiten

Inloggen

Registreren

Vul onderstaande gegevens in voor exclusieve toegang voor NVJ-leden.