website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Exclusieve inhoud Sluiten

Een NVJ-lid heeft dit artikel met je gedeeld. Gratis een maand alles lezen? Klik hier.

Een NVJ-lidmaatschap geeft je recht op:

  • Persoonlijk advies
  • Juridisch advies & rechtsbijstand
  • Perskaart
  • Korting op cursussen
  • Villamedia magazine

Word lid Verder lezen

Leven in media, een boek dat aanzet tot denken

Frans Oremus — Geplaatst in boek op dinsdag 6 februari 2018, 10:00

Opinie Media zijn voor ons wat water is voor vissen. De visie van Mark ­Deuze (hoogleraar mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam) op onze omgang met de media is een verfrissende variant op de toch wat tobberige en alarmistische manier waarop over het algemeen tegen de (sociale) media wordt aangekeken: we zijn er te lang mee bezig, we worden erdoor gestuurd en we worden er door belogen. Deuze benadert de huidige alomtegenwoordigheid van media in ons leven neutraal en zonder oordeel: we zijn zelf die media en leven erin. Dat is ramp noch zegen, maar een gegeven waar we maar beter het beste uit moeten halen. Wel vraagt hij zich af waar de verwondering over de magie van de moderne media blijft. Zelf omarmt hij die verwondering en in een aantal ‘gedachte-experimenten’ filosofeert hij er even vrijelijk als erudiet op los.

Zo duikt hij in een theorie van een aantal psychiaters uit de Verenigde Staten die in 2008 veel stof deed opwaaien. Zij beweerden dat in de moderne mix van mediacultuur de grenzen tussen de fysieke en virtuele werkelijkheid zich kunnen mengen met klassieke psychische stoornissen als grootheidswaanzin, paranoia en narcisme en dit een nieuw soort psychose opleverde: the Truman Show Delusion. (The Truman Show is een film uit 1998 die handelt over een man die als enige van de hem omringende personages niet weet dat zijn leven eigenlijk één grote realitysoap is). Deze psychiaters claimden ineens mensen in hun praktijk te krijgen die ervan overtuigd waren dat zij de enige echte mens waren in een verder volledig opgetuigde nep mediawereld. Vrienden, familie, collega’s; allen zijn acteurs, en de fysieke leefomgeving één groot mediadecor.

Deuze ziet het als een positieve evolutie dat we in onze huidige wereld over ‘een wat meer fluïde’ opvatting over realiteit beschikken omdat we zo beter zijn toegerust voor een leven in de media. ‘Het punt is dat er helemaal geen twee werelden zijn – en als dat wel zo is heb ik het licht nog niet gevonden. Juist de tweedeling dat er een “echte” en natuurlijke werkelijkheid bestaat los van een nepwereld die de mensheid met al haar technologie, media en machines heeft gemaakt is een illusie. De werkelijkheid van Trumans tv-show is net zo echt (of nep) als die van de wereld daar buiten.’ Een boek dat aanzet tot denken.

MarkDeuze

Mark Deuze: Leven in media, ­Amsterdam University Press, ISBN 9789462986954, 288 pagina’s, € 19,99

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.