Afstudeerprijs Villamedia 2019

— maandag 29 januari 2018, 08:47 | 0 reacties, praat mee

Kranten en het abracadabra van hun onlinecijfers

© ANP

De ondoorzichtige rekenmethodes met online abonnees van kranten zorgen er voor dat niemand precies weet hoe de NOM-cijfers gelezen moeten worden. Het Financieele Dagblad vraagt zich af of het goed of slecht gaat met de dagbladuitgevers.

Bij de online abonnementen komt het NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia) met twee categorieën: Replica en Combi print + replica. Bij de eerste categorie gaat het om de digitale abonnementen, de tweede gaat om de combinatie van papier en print.

Vooral de combi-categorie wekt argwaan, omdat dagbladuitgevers hier compleet hun eigen koers varen. Iedereen voert zijn eigen rekenmethode op, waardoor appels niet alleen met peren worden vergeleken, maar ook met bananen en kiwi’s. “Je moet er met grote terughoudendheid naar kijken’, zegt oud-lector en media-onderzoeker Piet Bakker. In 2016 liet hij in Villamedia al zien dat er creatief wordt omgegaan met de oplagecijfers.

De Persgroep-titels, zoals de Volkskrant, AD en Trouw rapporteren geen enkele combi-abonnee. Andere uitgevers, zoals Mediahuis, doen dat weer wel. Zo lopen vrijwel alle papieren abonnees van Mediahuis-titel De Limburger mee in de combi-statistiek. Bij De Telegraaf (nu ook van Mediahuis) zijn ze er de afgelopen paar jaar opeens massaal ingeschoven. NRC, eveneens van Mediahuis, heeft weer geen combi’s.

De Replica-categorie is volgens NOM-directeur Irena Petric zuiverder. Maar ook hierin zit een combinatie-element verstopt, namelijk de krant gedurende zes dagen per week digitaal en op zaterdag in de bus. In de meting geldt zo’n abonnementsvorm als een vol Replica-abonnement, maar ze telt ook voor een zesde deel mee als papieren abonnement. Meer bij het Financieel Dagblad

 

Bekijk meer van

Piet Bakker NOM Irena Petric

Praat mee

VVOJ banner congres

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.