word studentlid

— maandag 29 januari 2018, 08:47 | 0 reacties, praat mee

Kranten en het abracadabra van hun onlinecijfers

Kranten en het abracadabra van hun onlinecijfers
© ANP

De ondoorzichtige rekenmethodes met online abonnees van kranten zorgen er voor dat niemand precies weet hoe de NOM-cijfers gelezen moeten worden. Het Financieele Dagblad vraagt zich af of het goed of slecht gaat met de dagbladuitgevers. Laatste wijziging: 29 januari 2018, 08:56

Bij de online abonnementen komt het NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia) met twee categorieën: Replica en Combi print + replica. Bij de eerste categorie gaat het om de digitale abonnementen, de tweede gaat om de combinatie van papier en print.

Vooral de combi-categorie wekt argwaan, omdat dagbladuitgevers hier compleet hun eigen koers varen. Iedereen voert zijn eigen rekenmethode op, waardoor appels niet alleen met peren worden vergeleken, maar ook met bananen en kiwi’s. “Je moet er met grote terughoudendheid naar kijken’, zegt oud-lector en media-onderzoeker Piet Bakker. In 2016 liet hij in Villamedia al zien dat er creatief wordt omgegaan met de oplagecijfers.

De Persgroep-titels, zoals de Volkskrant, AD en Trouw rapporteren geen enkele combi-abonnee. Andere uitgevers, zoals Mediahuis, doen dat weer wel. Zo lopen vrijwel alle papieren abonnees van Mediahuis-titel De Limburger mee in de combi-statistiek. Bij De Telegraaf (nu ook van Mediahuis) zijn ze er de afgelopen paar jaar opeens massaal ingeschoven. NRC, eveneens van Mediahuis, heeft weer geen combi’s.

De Replica-categorie is volgens NOM-directeur Irena Petric zuiverder. Maar ook hierin zit een combinatie-element verstopt, namelijk de krant gedurende zes dagen per week digitaal en op zaterdag in de bus. In de meting geldt zo’n abonnementsvorm als een vol Replica-abonnement, maar ze telt ook voor een zesde deel mee als papieren abonnement. Meer bij het Financieel Dagblad

 

Bekijk meer van

Piet Bakker NOM Irena Petric

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.