word studentlid

— maandag 2 december 2013, 16:28

Startup voor journalistieke ondernemingen

Acht studenten van de School voor Journalistiek in Utrecht maakten de afgelopen maanden een schaduw-Villamedia. Een selectie van hun artikelen verschijnt de komende weken op villamedia.nl Op het Amsterdamse Uilenburg is dit jaar Het Nieuwsatelier geopend, een plek waar start-ups als LocalFocus en NewPaper de kneepjes van het ondernemersvak leren. Eric Smit (46) van het financiële onderzoeksjournalistiekplatform Follow The Money is één van de initiatiefnemers van en mentoren in de journalistieke broeikas. Laatste wijziging: 3 december 2013, 12:13

Wat hang je aan de muur van je werkplek? De Tegel, die Smit won met Jesse Frederik, staat in de keuken van Het Nieuwsatelier.

De muren van het voormalige borduuratelier zijn behangen met schilderijen. ‘Het heet niet voor niks Het Nieuwsatelier’, benadrukt Smit. Niet voor niks nee: journalistieke start-ups beoefenen er de kunst van het ondernemen.

Onder het dak van het Nieuwsatelier zijn, naast Follow The Money, onder andere NewPaper en LocalFocus gevestigd. De twee jonge bedrijven wonnen The Challenge, een project van het Stimuleringsfonds voor de Pers dat bedoeld is voor nieuwe journalistieke ideeën die ontwikkeld worden door jongeren.

Smit (46) werkt graag met zulke jongelui, vertelt hij onder een kop koffie. “Die hebben een bepaalde onbezonnenheid. In de oude journalistiek loopt men vooral te kankeren op allerlei vernieuwingen. Als je oude, kritische journalisten een businessplan laat schrijven spat de verzuring er vanaf. Die jonge kerels zijn positief, dat is nodig bij ondernemers.”

Businessplannen, verdienmodellen: in Het Nieuwsatelier klinken termen die je op de School voor Journalistiek zelden hoort. Smit verwijst naar de oraties van Alexander Pleijter en Jeroen Smit, waarin het belang van ondernemerschap en innovatie binnen het journalistieke onderwijs wordt benadrukt. De aandacht neemt toe, constateert Smit. En voegt daar mompelend aan toe: “Al is het verdomd laat, in 2013.”

Smit is aan het pionieren: Het Nieuwsatelier is de eerste journalistieke incubator in Nederland. Het doel van het Nieuwsatelier is start-ups bijstaan die zich door innovatie uit de crisis willen werken. LocalFocus doet dat met datajournalistiek, NewPaper met een nieuw format voor storytelling. Er wordt in Het Nieuwsatelier op meerdere manieren gewerkt aan een nieuwe manier van journalistiek aan de man brengen.

De Nieuwsatelier-groep helpt elkaar. “Voorbeeld,” begint Smit, “die jongens van LocalFocus neem ik mee naar een presentatie. Zij doen daar nieuwe contacten op. Ook breng ik ze in contact met coaches uit het bedrijfsleven. Wij van Follow The Money kunnen weer gebruikmaken van hun expertise in programmeren en het onderzoeken van grote hoeveelheden data.”

“Op projectbasis willen we dat combineren met onze financiële onderzoeksjournalistiek. Specialisatie is belangrijk. Op die manier kun je een merk worden. En dat is wat Het Nieuwsatelier wil bewerkstelligen: LocalFocus moet een synoniem worden voor datajournalistiek.”

Follow The Money geeft alvast het goede voorbeeld. De telefoon rinkelt: Nieuwsuur. “Om te kijken of we samen aan een reportage kunnen werken”, zegt Smit terwijl hij Nieuwsuur doorverbindt met de verantwoordelijke redacteur.

Hij grist de Volkskrant van tafel en bladert naar het economiekatern. Er staat een verhaal over de financiële malaise bij Slibverwerking Noord-Brabant, een follow-up van het verhaal waar Smit de Tegel mee won. “Kijk: door Jesse Frederik en Eric Smit. Shit, daar had Follow The Money moeten staan. Maar goed, je ziet dat andere media ons raadplegen wegens onze expertise. Follow The Money wordt een merk voor financieel-economische onderzoeksjournalistiek.”

Genoeg gepraat, tijd voor een rondleiding. Waarom hangen die schilderijen hier eigenlijk? “Ze hangen er niet alleen voor de sier. Binnenkort opent hier een expositie over de voedselindustrie die samenvalt met een onderzoeksproject van ons over datzelfde onderwerp. Expositie plus artikel: een nieuwe vorm van publiceren”, vertelt Smit enthousiast. Aan innovatieve ideeën geen gebrek in de journalistieke kraamkamer. “En het mooie is dat we in Het Nieuwsatelier de vrijheid hebben om ze ook uit te voeren.”

In deze serie verschenen eerder:
-Versterk je merk met een app  door Renske Derkx
-“we kweken een gevoel” door Gideon Poelman
-‘We zijn vergeten dat kwaliteitsverhalen belangrijk zijn’ door Jonathan Verhagen
- ’Het nieuwe lezen van uitgeverij Fosfor’ door Gideon Poelman

Bekijk meer van

Local Focus Het Nieuwsatelier

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.