Jodal

— donderdag 14 april 2022, 09:52 | 0 reacties, praat mee

Zo wordt je startup een succes

© Ramses Kuit

Erwin van ’t Hof doet promotie-onderzoek naar freelance journalisten. Sanne Poot ís freelancer en zij reflecteert in dit artikel en in de podcast #freelanceleven op de praktijk. Samen met een gast bespreken ze de freelance wereld aan de hand van wetenschappelijke papers die Van ’t Hof voor zijn onderzoek gebruikt. Deze keer praten ze met Yordi Dam over de vraag: Wat maakt een startup succesvol? Laatste wijziging: 15 april 2022, 08:21

Wanneer Erwin me het artikel ‘Explaining the formation of Online News Startups in France and the United States: A Field Analysis’ door Matthew Powers en Sandra Vera Zambrano stuurt als optie voor de podcast, moet ik denken aan Yordi Dam. We zaten tegelijkertijd op de School voor Journalistiek. Hij begon tijdens zijn studie, in 2013, al met de journalistieke startup LocalFocus. Een datajournalistiek persbureau gericht op journalisten die daarmee zelf actuele data om kunnen zetten in grafieken en kaarten.

Dam wil zijn ervaringen met de startup graag delen al twijfelt hij wel even. Het #freelanceleven heeft hij namelijk net achter de rug. De startup is onlangs verkocht aan persbureau ANP. Onderdeel van de deal is dat Dam, net als mede-eigenaren Jelle Kamsma en Erik Willems, in ieder geval een jaar lang in dienst treedt. We gaan toch in gesprek, want inzicht in een succesformule in de journalistiek spreekt Erwin en mij wel aan. Wat heeft LocalFocus nu tot een succes gemaakt?

Als we kijken naar de bevindingen over startups in het paper dat we bespreken, dan merken we op dat er een duidelijk verschil zit in de slagingskansen van een startup. Mensen met een bestaand netwerk in de journalistiek, kapitaal en ervaring houden het vaak langer vol. Hoe zat dat bij Dam? Hij ziet in 2013 een oproep voorbij komen op Twitter van datajournalist Kamsma. ‘Jelle had al een plan ingediend voor LocalFocus bij het Stimuleringsfonds, maar kwam er al snel achter dat hij meer mensen nodig had.’ Dat je meer mensen nodig hebt om een idee te laten slagen is sowieso iets waar Dam op hamert. Niet alleen hij, ook technische compagnon Erik Willems, erbij gevraagd na een borrel, speelt vanaf het begin een belangrijke rol. Met z’n drieën zetten ze LocalFocus op en bouwen dat de jaren erna uit.

Naïviteit
Dat de mannen geen beste vrienden waren, zorgt er volgens Dam voor dat ze elkaar vanaf het begin goed feedback kunnen geven. Bij andere startups kunnen vriendschappen nog wel eens in de weg staan van een goede werkrelatie. Wat ook helpt is dat het drietal er onbevangen aan begint. Na een pitch bij het Stimuleringsfonds krijgen ze 20.000 euro subsidie; een kickstart om het bedrijf mee te lanceren.

Wat de slagingskans van hun startup ook vergroot, is dat de drie aan het begin van hun carrière staan. Dam wijst erop dat journalisten met vaste lasten als een hypotheek meteen moeten verdienen. ‘Dat hadden we niet toen we begonnen. Mijn studentenkamerhuur was laag. We hadden geen geld, dus konden dat ook niet verliezen.’

Developer
Nog een factor die bijdraagt aan het succes van LocalFocus is dat het bedrijf inspeelt op een behoefte die op journalistieke redacties leeft. ‘Het idee is vanuit een journalistieke mindset ontstaan: namelijk een datapersbureau.’ Maar Dam wijst erop dat het voor een heel groot deel techniek is. Bij het bouwen aan een platform is een developer van groot belang. ‘Als je die al in je team hebt zitten scheelt dat tijd en geld.’

LocalFocus start met een pilotgroep; redacties van Dichtbij.nl, Omroep West en Omroep Flevoland waar de drie goed mee in contact staan. Met de feedback die ze krijgen, weten ze de startup uit te bouwen.

Wat opvalt is dat de initiatiefnemers behoorlijk nuchter over komen. ‘We hebben nooit het idee gehad dat we de journalistiek zouden “redden”. We vinden vooral dat datajournalistiek een plek in de journalistiek verdient.’ Het hebben van een duidelijk doel, publiek en product is belangrijk voor het succes van een startup.

Natuurlijk speelt de combinatie geluk en hard werken een rol. Maar door al van te voren na te denken over hoe je je eigen kwaliteiten kan combineren met je netwerk en talenten maak je het jezelf wel stukken makkelijker. Verder hebben de drie nooit ‘bedrijfje gespeeld’ en geen gekke nachten silicon valley-style doorgehaald om zoveel mogelijk uren te maken. Wat een gezonde manier van bedrijfsvoeren! Heel leerzaam om daar inzicht in te krijgen.

Dit artikel is een reflectie op aflevering 11 van de podcast #freelanceleven. Beluister die en deel je ervaringen met de hashtag #freelanceleven. De podcast wordt mogelijk gemaakt door het Lira Steunfonds Reprorecht.

Beluister hier de podcast:

 

 

Geleerd van Yordi Dam

• Zorg dat je een techneut in je team hebt als je begint met je startup, of in ieder geval iemand die die taal spreekt.
• Begin jong. Tijdens je studie heb je nog weinig te verliezen en wie weet, misschien wordt het wel iets!
• Ken je eigen doelgroep; wie wil je bedienen?
• Probeer een specifiek gat te vullen, niet de wereld te verbeteren, maar iets behapbaars op te zetten.

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.