— woensdag 12 december 2007, 12:07 | 0 reacties, praat mee

Journalist van het Jaar 2007: Ben Rogmans

© Truus van Gog

De Journalist heeft hoofdredacteur Ben Rogmans van De Pers uitgeroepen tot Journalist van het Jaar 2007. Hij verrijkte Nederland op 23 januari met een gratis kwaliteits-dagblad, waarin optimisme, onaangepastheid en enthousiasme de toon aangeven.

Het was een magisch moment afgelopen zomer op de burelen van De Pers. De hoofdredactie had haar idee voor een zomerserie nog niet rond gemaild of er barstte op de werkvloer een groot enthousiasme los. Hoofdredacteur Ben Rogmans (51) blikt er met twinkelende ogen op terug. ‘We zagen redacteuren van hun stoel opspringen en naar collega’s rennen. Er werd geroepen en gejoeld.’

Redacteuren mochten een plan indienen voor een reis rond de wereld in twee maanden, waarbij ze in elk land van verblijf twee optimistische mensen zouden moeten interviewen. ‘Bij andere kranten zou de reactie vermoedelijk zijn: het budget is te klein, hoeveel compensatiedagen levert het op en hoe zijn we verzekerd? Bij ons hoor je daar niemand over. Omdat onze redacteuren weten dat ze op elk zinnig journalistiek voorstel een `ja’ krijgen, gaan ze automatisch op zoek naar de goedkoopste vluchten en overnachtingsplaatsen.’

Rogmans hoopt dat zijn redactie nog lang het toneel zal zijn van jonge honderigheid. ‘De redacteuren zijn onder meer geselecteerd op opgewektheid. Verdwijnt dat, dan is het tijd voor doorstroming.’

In het verlengde van de optimistische grondtoon (‘in Afrika hebben twee miljoen mensen honger, maar 778 miljoen niet’) ligt een onconventionele manier van werken. Geen hypes (de seksaffaire rond wethouder Depla werd in een éénkolommertje afgedaan), geen wirwar van korte berichten, als het nodig is een voorpagina met alleen maar commentaar (‘Niet weg uit Uruzgan!’), en actiejournalistiek. ‘Toen het eredivisievoetbal nog bij Tien zat, hebben we een campagne gevoerd om de Studio Sport-formule in ere te herstellen. Onder het motto ‘Met het bord op schoot’ riepen we de lezers op geld te storten om dat mogelijk te maken. We hadden 35 miljoen euro nodig, er is 13 euro en 55 cent binnengekomen.’

Rogmans lacht en vervolgt zijn verhaal over zijn spannende jongensboek. ‘We proberen een authentieke krant te maken en niemand te kopiëren. Ik geloof dat we daarin aardig slagen; onze oplage ligt op het moment al boven het half miljoen. We zijn geen agendavolgers en laten veel Kamerdebatten bewust schieten. We hebben de pretentie om zélf thema’s op de maatschappelijke agenda te zetten. Die zijn wat ons betreft: verhouding burger-overheid, strijd tussen de leeftijden, verschuiving van de politieke en economische macht naar China en India, botsing tussen de culturen, klimaatverandering en seksualisering van de samenleving.’

Nieuwste loot aan de stam is een aanstaand samenwerkingsverband met Het Gesprek. ‘We zijn uit hetzelfde hout gesneden. Klein begonnen, een beetje onbeholpen en anders. We gaan Het Gesprek redactioneel ondersteunen en beginnen misschien Het Gesprek van de Week.’
De hoeveelheid advertenties valt nog tegen, maar Rogmans is hoopvol. ‘Elk exemplaar van De Pers wordt door twee mensen gelezen. Dat zijn over het algemeen hoogopgeleide, jonge mensen met een open blik. Een bijzonder interessante advertentiemarkt, lijkt mij.’ De Pers-hoofdredacteur denkt dat zijn dagblad over drie jaar quitte speelt.

Een tegenslag was zijn verlate start bij De Pers omdat zijn vorige werkgever, Wegener, hem vanwege het concurrentiebeding aanvankelijk niet wilde laten vertrekken. Wat weinigen wisten, maar velen vermoedden blijkt waar. `Ik heb in die tijd gewoon doorgewerkt bij De Pers. Als Wegener kwaad wil, kan ze alsnog haar dwangsom opeisen.’ 

De Pers tweede in grootte
Volgens de laatste oplagecijfers (tweede kwartaal 2007) van het Hoi, heeft De Pers een oplage van 486.399 exemplaren. De oplages van de andere gratis dagbladen zijn: 526.563 (Metro), 446.766 (Sp!ts) en 326.086 (DAG).

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.