Jodal

— donderdag 7 april 2022, 14:34 | 0 reacties, praat mee

Joost Ramaer: journalisten betalen rekening voor expansie DPG Media, blijkt uit KPMG-rapport

© Nitinai Sangunsri Eyeem

De honderden miljoenen euro's die mediatycoon Van Thillo de afgelopen jaren spendeerde aan overnames worden volgens Joost Ramaer voor een belangrijk deel op zijn journalisten verhaalt, met name op de 4.500 freelancers die werken voor Van Thillo’s DPG Media Nederland. Dat stelt Ramaer op basis van een rapport van adviesfirma KPMG, opgesteld in opdracht van DPG Media. En een rapport dat juist in de rechtszaak tegen DPG Media over billijke tarieven door de uitgever wordt gebruikt om te laten zien dat er geen tariefsverhoging voor freelancers in zit. Laatste wijziging: 7 april 2022, 14:34

“DPG heeft die schrale honoraria altijd verdedigd met het argument dat zijn regionale kranten slechts zeer marginaal renderen, als zij al geen verlies maken. Maar uit het KPMG-rapport blijkt dat DPG’s regiokranten royale bruto winsten behalen. Alleen gaan die vrijwel volledig op aan afschrijvingen op de goodwill (overnamepremie) die DPG in 2015 betaalde voor Wegener, hun vorige eigenaar,” schrijft Ramaer.

Het KPMG-rapport gunt de buitenwereld voor het eerst een apart inkijkje in de financiën van DPG’s regionale dagbladen, meldt Ramaer. “De jaarverslagen van DPG Media Nederland bevatten alleen geconsolideerde cijfers, van regionale en landelijke kranten tezamen. De KPMG-data bevestigen wat ingewijden al jaren vermoeden: DPG’s regionale kranten renderen nog altijd prima.”

“In 2019 maakten Tubantia en Brabants Dagblad bruto winsten van een dikke zes miljoen euro op omzetten van respectievelijk 36 en 37 miljoen, zo blijkt uit het KPMG-rapport. [...] Goed voor een bruto marge van 16,9 procent, nauwelijks minder dan onder Wegener. Maar van die zes miljoen winst gaat per titel vijf miljoen op aan afschrijvingen op de Wegener-goodwill. Voeg daarbij de vennootschapsbelasting van grofweg anderhalf miljoen euro per titel, die wordt berekend over de volledige bruto winst, en wat resulteert zijn de netto verliesjes die DPG gebruikt als argument om zijn freelancers schraal te houden.”

Als Christian van Thillo er destijds voor had gekozen om de afschrijvingen op die Wegener-goodwil over een langere periode uit te smeren dan hadden de kranten zonder probleem extra geld per jaar kunnen investeren in extra freelance honoraria, aldus Ramaer.

Bekijk meer van

Wegener Joost Ramaer DPG Media

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.