— zondag 25 oktober 2015, 22:36 | 0 reacties, praat mee

Jean-Pierre Geelen stopt als tv-recensent

© Nationaal Historisch Museum/Fred Ernst

Jean-Pierre Geelen stopt op 30 oktober als tv-recensent voor de Volkskrant. Hij krijgt vanaf december een dagelijkse column in V, het doordeweekse tweede katern van de krant. Geelen, in een interview met Villamedia dat op 30 oktober verschijnt: ‘Die column mag over alles gaan wat V bestrijkt. Het is nog zoeken en een potentiële valkuil, maar ik zie het grofweg zo: Bert Wagendorp doet de geopolitiek en wielrennen, Sheila Sitalsing economie, Aaf Brandt Corstius en Sylvia Witteman zijn elke dag in de Albert Heijn; ik ga daar ergens tussen zitten.’ Laatste wijziging: 26 oktober 2015, 10:38

Jean-Pierre Geelen stopt ook met zijn wekelijkse rubriek Medialogica. Geelen denkt dat een aantal omroepbazen erg blij is met zijn vertrek. ‘De tv-wereld verweet mij vaak dat ik elitair ben en met dedain over televisie schrijf. Ik ontken dat altijd, want ik hou best van televisie. Ik heb een bepaalde stijl; licht vilein, soms ironisch. Maar ik zit niet handenwrijvend voor de tv om te kijken wat ik nu weer met de grond gelijk kan maken. Neuh.’

Hij wordt opgevolgd door een poule van tenminste vijf redacteuren, van wie de namen later deze week bekend worden gemaakt. V-chef Chris Buur: ‘We hebben voor een poule gekozen om meerdere specialismen te kunnen aanboren en in te kunnen spelen op het nieuwe tv-kijken: het Netflix-achtige kijkgedrag dat het lineaire kijken langzamerhand lijkt in te halen.’

Volgens Geelen is het dagelijks recenseren van tv te zwaar geworden om door één persoon te worden gedaan. ‘Als me nu opnieuw de vraag werd gesteld, zou ik me achter de oren krabben. Het aanbod is te groot geworden. Je moet het eindeloze YouTube-aanbod meenemen, dramaseries, nieuws en actualiteit kijken en Twitter volgen; het is eigenlijk niet te doen voor één mens.’ Een poule creëert volgens hem wel een praktisch probleem. ‘Je kunt eens in de maand een week tv-criticus zijn, maar die andere drie weken moet je toch blijven kijken.’ Volgens Buur schept het ook voordelen: ‘Iemand die om de paar weken recenseert gaat misschien wat minder de diepte in, maar daar komt dan weer een soort gretigheid voor terug om in die week te scoren.’

De rubriek Medialogica komt te vervallen. Buur: ‘We hebben een aantal ideeën voor een nieuwe mediarubriek, maar die zijn nog onvoldoende uitgekristalliseerd.’

De nieuwe column van Geelen is een aanvulling in V; er sneuvelt geen bestaande rubriek. Buur: ‘We willen de heldere en analytische toon van Geelen behouden voor het katern en hem een bredere scope geven.’

Meer bij de Volkskrant

 

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.