Jaarverslag NDP Nieuwsmedia: groei digitaal kan daling printinkomsten niet compenseren

De grotere bedrijven met groot bereik die lid zijn van NDP Nieuwsmedia rapporteren omzetdalingen, maar de kleinere titels (met een bereik tot 190.000 personen) realiseerden als enigen een bescheiden omzetstijging. Dat blijkt uit het jaarverslag van de brancheorganisatie over 2019.
Omzet
“De omzetontwikkeling van kleine, middelgrote en grote titels laat verschillen zien. De grote titels (bereik vanaf 330.000 personen) leverden 0,4 procent aan omzet in. Bij de middelgrote titels (bereik van 190.000 tot 330.000 personen) was de daling 1,0 procent. De kleine titels (bereik tot 190.000 personen) realiseerden als enige groep een stijging (gemiddeld 0,7 procent) dankzij goede resultaten op de lezersmarkt”, aldus NDP Media.
De totale omzet van dagbladtitels in 2019 daalde met een half procent tot 1,094 miljoen euro. Een omzetstijging op de lezersmarkt ging gepaard met een omzetdaling op de advertentiemarkt. Vorig jaar groeide het aantal digitale abonnementen bij aangesloten titels, tegen de achtergrond van een knik omlaag op de advertentiemarkt van 2,5 procent. In 2018 was er nog sprake van een lichte stijging.
In 2019 steeg de lezersmarktomzet (abonnementen en losse verkoop) met 0,3 procent naar 3 miljoen euro. De toename in 2019 is te danken aan de sterk gestegen omzet uit digitale uitgaven. De omzet in dit segment groeide met 31 procent naar 51,6 miljoen euro. De omzet van print- en hybride uitgaven daalde met een procent naar 812,1 miljoen euro.
De inkomsten uit print en hybride consumentenproducten vertegenwoordigen met 94,0 procent nog altijd verreweg het grootste aandeel in de lezersomzet, constateert NDP Nieuwsmedia. Het aandeel digitale inkomsten steeg wel: van 4,6 procent in 2018 naar 6,0 procent in 2019.
In 2019 groeide het aantal betalende lezers met 0,2 procent tot ruim 2,6 miljoen betalende lezers. Die groei mag bescheiden lijken: in 2018 daalde het aantal betalende lezers nog. In 2019 daalde de advertentieomzet van de dagbladen en hun online platforms met 2,5 procent, na een lichte stijging van 0,4 procent in 2018.
Adventiemarkt en kosten
Op de advertentiemarkt steeg de omzet uit digitale advertenties in 2019 met 5 miljoen euro. Die toename is ontoereikend om de daling van omzet uit printreclame (min 11 miljoen euro) op te vangen, aldus NDP Nieuwsmedia. Met digitale advertenties werd in 2019 tien procent meer omzet geboekt. Een jaar eerder was de stijging nog 21 procent, aldus het jaarverslag.
Van gemaakte kosten ging vorig jaar 32,5 procent naar het onderhouden van de redactie, 31,6 procent naar productie en distributie, 6,7 procent naar advertentiewerving en 10,2 procent naar het werven van nieuwe abonnees.
Het aantal voltijdbanen bij dagbladen nam in 2019 met 1,8 procent toe - specifiek met personeel dat de gedrukte en online nieuwsmedia maakt en exploiteert. Bij druk en distributie groeide het personeelsbestand niet.
De totale kosten zijn in 2019 met 1,2 procent gestegen. Vooral aan advertentie- en abonneewerving werd door aangesloten titels meer besteed, net als aan papier en distributie. De kosten voor overhead en technische vervaardiging namen af.
“Uitgevers van grote titels met een bereik van meer dan 330.000 personen maakten ten opzichte van 2018 meer kosten voor papier, advertentiewerving en abonnementenwerving. Ook in menskracht (eigen redactiemedewerkers en freelancers) werd meer geïnvesteerd. De groep grote titels heeft in 2019 kunnen bezuinigen op overhead en techniek.
Kleine titels met een bereik van minder dan 190.000 personen hebben bespaard op abonnementenwerving. De uitgaven voor beeldmateriaal en overhead liepen in 2019 op. Voor regionale uitgaven geldt specifiek dat de kosten voor distributie toenamen. De kosten voor werving van abonnees en adverteerders konden bij deze dagbladen worden gereduceerd.” Meer in het NDP Nieuwsmedia Jaarverslag 2019
Praat mee