Jaarcijfers NRC Media: omzetstijging in 2017

NRC heeft in 2017 een omzetstijging van 2,2 procent gerealiseerd naar 105,3 miljoen euro. Hoewel de verschuiving naar digitale abonnementen voortzet, betekent een hoger gemiddeld aantal betaalde abonnementen dat inkomsten daaruit het afgelopen jaar met 4,9 procent groeiden. Dat maakte NRC Media Holding vandaag bekend.
De advertentiemarkt blijft ‘uitdagend’ en een groot deel van de online advertentieomzet verdwijnt richting Facebook en Google, aldus NRC Media-topman Rien van Beemen. “Toch zijn wij ervan overtuigd dat NRC Media met haar hoogste selectieve bereik in de AB1 doelgroep van ongekende meerwaarde voor adverteerders zal blijven”, stelt hij.
‘Welzijnsklasse’ AB1 is een hooge opgeleide en welgestelde doelgroep. Het bruto bedrijfsresultaat (EBITDA) kwam uit op 22,4 miljoen in 2017, vergeleken met 19,4 miljoen in het jaar ervoor.
Hoewel Piet Bakker gisteren becijferde dat ook NRC niet ontkomt aan de daling van de betaalde printoplage, wijst in 2017 volgens NRC Media de uiteindelijke trend omhoog.
“De oplagecijfers (print + digitaal), op basis van een gewogen telling per abonnement, toonden in 2017 een stijgende tendens ten opzichte van 2016: plus vijf procent voor NRC Handelsblad en plus vier procent voor nrc.next.”
Hoofdredacteur Peter Vandermeersch zegt blij te zijn met de groei aan betaalde abonnementen. Hij moet het een belangrijke uitdaging om daarin te blijven groeien en lezers “ook online financieel te laten bijdragen aan onze kwaliteitsjournalistiek”.
Praat mee