Jaarcijfers 2017: operationele winst Sanoma flink omhoog

Uitgeverij Sanoma heeft in het afgelopen jaar een groei in operationele winst gerealiseerd van 181 miljoen euro. Dat is 31 miljoen meer dan in 2016. Volgens de uitgever dragen ingezette kostenbesparingen - met name in Finland - bij aan de betere cijfers.
Ook in Nederland en België laat Sanoma stabiele cijfers zien. De totale omzet in Nederland daalde van 459 miljoen euro in 2016 naar 436 miljoen vorig jaar. De daling van de omzet zou te wijten zijn aan de verkoop van consumentenplatform Kieskeurig in juni 2017.
“De winstgevendheid (gecorrigeerd voor SBS verkoop) daalde ten opzichte van 2016 uitsluitend doordat in Nederland de pensioenregeling in 2016 gewijzigd is, hetgeen toen tot een eenmalige bate leidde van zo’n 41 miljoen euro”, stelt Sanoma.
Met de aankondiging vorige maand om de Belgische vrouwentitels af te stoten rondt Sanoma Media de jarenlange herziening van het portfolio van Sanoma Media in Nederland en België af.
Met het “sterk en gefocust merkenportfolio” gaat Sanoma Media dit jaar aan de slag, aldus topman Marc Duijndam. Sanoma zegt met het crossmedial portfolio in Nederland en België maandelijks zo’n 12 miljoen consumenten van 13 jaar en ouder te bereiken.
Praat mee