Interview met spelletjesbaas New York Times: kom voor het nieuws, blijf voor de spellen

Een hoofd spelletjes - de New York Times heeft hem. NiemanLab sprak met Jonathan Knight en over de manier waarop hij de lezer verleidt tot spelen. Dat doet het onder meer met befaamde kruiswoordpuzzels en het populaire woordspelletje Wordle, dat de krant in 2022 aankocht.
Naast digitale abonnementen verkoopt de New York Times abonnementen op lucratieve nevenfuncties: kruiswoordpuzzels, recepten en recensiesite Wirecutter. Het illustreert denken bij de krant: niet alleen journalistieke producten houden ons overeind, ook hele specifieke en gewilde producten zijn een potentieel lucratieve inkomstenbron.
Om spellen voor een brede groep aantrekkelijk te maken en te houden staat Knight op een menselijke hand bij de productie. Wie bijvoorbeeld het nieuwste spel Connections aanklikt, krijgt ook de naam van samensteller Wyna Liu te zien.
Een spel moet volgens Knight eenvoudig te leren zijn, maar moeilijk te verslaan. Zo blijven mensen terugkeren en doorspelen - wat weer een automatische tunnel naar andere Times-inhoud oplevert. “Kom voor het nieuws, blijf voor de spellen”, grapt Knight.
Het is niet allemaal voor de vrijblijvend vermaak, schrijft NiemanLab. Het uiteindelijke doel is lezers behouden en ze het liefst een abonnement op de krant of een van de andere diensten verkopen. De winnende combinatie is wanneer het lukt om mensen in een mix van nieuws en vermaak te interesseren.
Praat mee