PersVeilig

— dinsdag 1 februari 2022, 11:27 | 0 reacties, praat mee

New York Times koopt raadspel Wordle

De kracht van Wordle ligt in de eenvoud, hetzelfde elegante concept dat kruiswoordpuzzels (al ruim een eeuw!) een vast onderdeel van veel dagbladen maakt.

In de rubriek Innovatie schrijft Villamedia-redacteur Lars Pasveer over alles met een stekker of internetadres. Dit keer: dagblad ludens. Spellen zijn voor sommige kranten een lucratieve inkomstenbron. De New York Times kocht onlangs de rechten op het viraal-populaire spel Wordle. Laatste wijziging: 1 februari 2022, 14:59

Wie op sociale media zit kan het niet ontgaan zijn, de ontelbare screenshots die mensen posten met scores van Wordle. Ik heb het inmiddels zelf moeten uitfilteren, want het liep eerlijk gezegd uit de klauwen. Maar het bewijst de populariteit van het raadspelletje.

Met Wordle moet je proberen om binnen zes pogingen een vijf-letterwoord te raden. Je mag maar één keer per dag een poging wagen.

Vorig jaar namen 455.000 mensen een digitaal abonnement op de New York Times, waar 320.000 voor de journalistiek kwamen. De rest nam een abonnement op lucratieve nevenfuncties: kruiswoordpuzzels, recepten en recensiesite Wirecutter. Deze niet direct aan journalistiek gerelateerde activiteiten vormen kortom een niet onaanzienlijk deel van de totale omzet.

Collega Nick schreef recent al over deze verschuiving in het denken bij de krant. Kortom, niet alleen journalistieke producten houden ons overeind, ook hele specifieke en gewilde producten zijn een potentieel lucratieve inkomstenbron.

Maker Josh Wardle - see what he did? - meldt op Twitter dat hij zich niet kon voorstellen dat zijn spelletje zo immens populair zou worden. Hij maakte het voor zijn partner. “Het is ongelooflijk om te zien hoe een spel zoveel plezier brengt”, schrijft Wardle.

Hij zegt dat het succes van het spel hem als éénpitter enigszins boven het hoofd groeide. De overname door de New York Times kwam als geroepen aldus Wardle. Hij werkt met de uitgeverij samen zodat scores behouden blijven en dat het spel gratis te spelen blijft.

Een overnamebedrag is niet bekend gemaakt.

Bekijk meer van

Wordle New York Times

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.