— maandag 12 april 2021, 11:36 | 0 reacties, praat mee

Interne studie Wall Street Journal pleit voor minder Wall Street, meer diversiteit

De nadruk op hard zakennieuws uit Wall Street staat lezersgroei in de weg, concludeerden onderzoekers bij een interne audit. Het rapport verdween in een la. | John Angelilo / UPI

Zakenkrant Wall Street Journal (WSJ) moet de vrees voor een breed publiek laten varen en meer lifestyle en human interestverhalen brengen, wil het ooit de aantallen lezers trekken die nodig zijn voor overleven op langere termijn. Dat blijkt uit een interne audit die de zakenkrant liet uitvoeren maar na publicatie afgelopen zomer snel in een la verdween. De New York Times heeft er echter inzage in gehad.

Aan het rapport The Content Review werd ruim een jaar gewerkt. Toch heeft nauwelijks iemand op de redactie het gelezen, meldt de New York Times. De omvangrijke koerswijziging waar het rapport voor pleit, is blijkbaar te controversieel.

Een van de conclusies is dat de zakenkrant het simpelweg niet (alleen) moet hebben van het typische publiek van topmensen, financiële directeuren en mensen die op de beurs werken. Deze doelgroep staat zelfs serieus in de weg van noodzakelijke lezersgroei in het digitale domein, concluderen de onderzoekers.

Het wordt een ‘traffic ceiling’ genoemd, een hard plafond voorbij de huidige 50 miljoen maandelijkse lezers - terwijl voor een krant van WSJ’s omvang meer dan het dubbele aantal maandelijkse lezers als doel is gesteld.

Dat kan alleen als de WSJ buiten de vertrouwde berichtgeving stapt: meer aandacht voor lichamelijk welzijn of wellness, meer aandacht voor diversiteit in de berichtgeving, nog meer kunst, cultuur en en internationaal nieuws (waar WSJ overigens al deelredacties voor heeft).

Pijnlijke conclusie is verder dat WSJ’s core business - harde verhalen over omzetcijfers en andere financieel nieuws - getuige de pageviews slecht wordt gelezen. Meer bij de New York Times

Bekijk meer van

Wall Street Journal

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.