— maandag 21 mei 2018, 15:00 | 0 reacties, praat mee

Webcare voor journalistieke artikelen

Beeld: Truus van Gog

Het gebruik van chatbots in de journalistiek en de gestage terugkeer van het reactieformulier zijn twee trends die ik de laatste maanden maar niet uit mijn hoofd krijg. Deels omdat ik het interessante ontwikkelingen vind, maar deels ook omdat ze allebei nog nét niet zijn waar ze moeten zijn: media gebruiken chatbots nu nog vooral om enkel te zenden, en het cureren van reacties op een website kost ondanks nieuwe ontwikkelen voor veel media nog te veel tijd.

Ik ben ook niet de enige die dat vind (gelukkig!). De Griekse journalist Tassos Morfis heeft een diepe fascinatie voor de twee trends en zoekt naar manieren waarop ze elkaar kunnen versterken. In een lijvig stuk op Medium omschrijft hij hoe dat zou kunnen werken. Door chatbots in te zetten als zogenoemde ‘conversational interfaces’ (een soort digitale assistenten die lezers om feedback vragen) kunnen journalisten geautomatiseerd het gesprek aangaan met hun lezers en leren wat er bij hen speelt. Een win/win-situatie.

In het geval van Morfis blijft het ook niet alleen bij een idee. De mede-oprichter van het lokale nieuwsplatform Athens Live kluste zelf zo’n conversational interface in elkaar. De chatbot EPSILON verschijnt als een opgestoken vinger onderaan een artikel, als een vinger van een klein kind dat in de schoolklas een vraag wil stellen. Lezers die de chatbot aanklikken wordt vervolgens gevraagd wat ze van het artikel vonden en of er nog vragen zijn die zij beantwoord zouden willen zien naar aanleiding van het verhaal. EPSILON stuurt de reacties vervolgens door naar de inbox van Morfis.

Een beetje kritisch denker zal roepen dat je met een mailknopje (‘Klik hier om je vraag te mailen’) hetzelfde kunt bereiken. Waarom zou je de moeite nemen zelf een chatbot te bouwen als lezers ook gewoon hun vragen kunnen mailen? Het antwoord: omdat een chatbot op een webpagina een stuk laagdrempeliger is dan een mail sturen. Een goed gebouwde chatbot (eentje die je écht het gevoel geeft dat je met een mens praat) voelt daarnaast persoonlijker aan, waardoor een lezer sneller het gevoel krijgt dat zijn vraag serieus genomen wordt. Dit soort ‘klantenservice’ zou zomaar het afkalvende vertrouwen in de journalistiek weer een beetje op kunnen krikken.

Bekijk meer van

De tech-trend

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.