— woensdag 24 april 2019, 12:15 | 5 reacties, praat mee

Media, maak het uit met Facebook!

Foto: Truus van Gog

Facebook is de laatste tijd weer ‘lekker’ bezig. Het grootste sociale netwerk ter wereld kwam half april twee keer negatief in het nieuws. Eerst omdat het bedrijven die veel adverteerden ‘beloonde’ met grote hoeveelheden persoonlijke informatie van gebruikers. En een paar dagen later omdat Facebook de mailcontacten van 1,5 miljoen gebruikers had opgeslagen, zonder hun toestemming.

Met deze twee meest recente schandalen zet Facebook de lijn van afgelopen jaren door. Alleen al in 2018 kwam meer dan twintig schandalen aan het licht (Wired hield een lijstje bij). Om over de bijna eindeloze stroom fake news maar te zwijgen. Gebruikers van het platform lijken daar steeds meer genoeg van te krijgen: in Nederland raakte Facebook in 2018 640.000 gebruikers kwijt. En wereldwijd trokken volgens Edison Research zo’n 15 miljoen gebruikers zich sinds 2017 van Facebook terug.

Ondanks die terugloop blijven veel media nog volop inzetten op het platform van internetmiljardair Mark Zuckerberg. Op het eerste gezicht niet gek ook: Facebook hielp media anderhalf decennium lang met het bereiken van de ogenschijnlijk ongrijpbare internetter. Maar dat volop inzetten op Facebook heeft inmiddels geleid tot codependentie: media hebben het gevoel niet meer zonder het platform te kunnen, terwijl Facebook steeds maar weer bewijst lak te hebben aan wat de ander in de relatie wil.

Tijd om het uit te maken dus. Dat klinkt misschien moeilijk, omwille van het bezoek dat je erdoor verliest. Maar stoppen is al een stuk makkelijker als je je realiseert dat Facebook media weinig keiharde euro’s oplevert. Uit onderzoek van contentdistributieplatform MAZ blijkt dat internetters die rechtstreeks via het web bij je binnenkomen meer geld in het laatje brengen. En abonnees uiteraard nog meer.

Inzetten op Facebook is dus in feite vergeefse moeite, helemaal nu de online advertentiemarkt ook al niet veel meer oplevert. Veel bezoek klinkt leuk, maar als dat bezoek weinig tot niets uitgeeft in je zaak, gaan media al snel lijken op afgeladen kroegen waar niemand iets te drinken bestelt. En waar de uitsmijters en proppers die de bezoekers binnenhalen ook nog eens hun persoonlijke data verkopen aan de hoogste bieder. Geen kroegbaas die dat zou pikken.

Bekijk meer van

Facebook De tech-trend
platform makers

Praat mee

5 reacties

Marjan Tulp, 25 april 2019, 12:06

Het lijkt vooral een trend onder journalisten om Facebook af te schrijven. Ik verdien prima dankzij Facebook, beduidend meer dan met mijn journalistieke werk. Er zitten gewoon nog heel veel mensen wél op FB.

Thijs Roes, 25 april 2019, 12:14

Marjan, op welke manier dan? Door de content te monetizen, door producten te verkopen?

ericbrinkhorst, 25 april 2019, 13:34

Natuurlijk heb ik destijds met een steen in de maag overwogen en toegegeven aan Facebook.  Voor de fotojournalisten van de NVJ-NVF zijn er een aantal zeer interessante (besloten) facebookgroepen waarin we met vakgenoten ervaringen delen.  Gebruik van beeldmateriaal rechtstreeks vanuit Facebook is ordinaire diefstal. Je kunt gewoon de gerechtelijke stappen zetten om de schadevergoeding te verhalen. Alleen facebook mag t materiaal zelf toepassen / vermarkten . Ik heb hier nog geen voorbeeld van gezien.  Lage resolutie plaatsen met evt een logo/watermerk kan al veel schelen.  Verder is er op de handel en wandel ethisch gezien erg veel op facebook aan te merken..  Of je er handel uit haalt?  Net als uit Instagram kun je het als een etalage benutten.

Bas de Vries, 25 april 2019, 14:38

Een journalist wil in de eerste plaats dat mensen zijn publicaties lezen/beluisteren/bekijken. Wat dat betreft gaat de vergelijking met de kroeg niet op, waar je inderdaad niets hebt aan mensen die daar gewoon maar staan zonder iets te gebruiken.

Agnes van Duffelen, 29 april 2019, 14:50

Beste Nick, het is maar net wat je met Facebook WILT en VERWACHT.  Voor een aantal van onze klanten zetten wij succesvol Facebook in als inspiratiepagina’s voor verschillende Duitse regio’s die zich op 45plusser richten. Daar werkt het nog heel goed mits je natuurlijk ook wel een sponsorbudget hebt om het bericht ook daadwerkelijk bij deze doelgroep onder ogen te laten komen.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.