— vrijdag 26 oktober 2018, 10:21 | 0 reacties, praat mee

‘Independer past bij kernwaarden De Persgroep’

ANP / Robin van Lonkhuijsen

De aankoop van vergelijkingssite Independer past in 'een bredere strategie' van De Persgroep. Dat stelt hoogleraar mediastudies Mark Deuze in de Volkskrant. De uitgever van kranten als het Algemeen Dagblad, Trouw en de Volkskrant maakte donderdag bekend Independer over te nemen voor een bedrag van 150 miljoen euro.

“Traditionele journalistieke verdienmodellen staan onder druk. Vooral online is niet zo veel te verdienen met het kernproduct”, aldus Deuze. “Daarom boren mediabedrijven inkomstenbronnen aan die zijdelings te maken hebben met journalistiek. Zo hopen ze een gezonde inkomstenstroom te behouden.”

Teun Gautier, oprichter van freelancerscollectief De Coöperatie, is minder positief over de overname. “Veel uitgevers weten niet hoe ze geld moeten verdienen met journalistiek. Nu halen ze de winstgroei uit kostenverlaging, maar ze moeten zoeken naar andere manieren. In plaats daarvan stapt De Persgroep in een andere markt, die beter rendeert. Dat is een wezenlijke bedreiging voor de toewijding aan de journalistiek op langere termijn.”

Overname biedt voordelen voor rest Persgroep
Erik Roddenhof, hoofd van De Persgroep Nederland, is het niet eens met de kritiek. “Dat wij investeren in verbreding sluit niet uit dat we investeren in vernieuwing van onze journalistiek. We doen het allebei.” Volgens Roddenhof heeft de overname ook voordelen voor de rest van het bedrijf. Met betere omzetcijfers kan de uitgeverij meer investeren in techniek. Die investeringen zouden nodig zijn om te concurreren met andere spelers in de markt.

“We doen steeds meer met het ondersteunen van mensen bij belangrijke beslissingen”, zegt Ilse Luyk, manager strategie en business bij De Persgroep Nederland, tegen de Volkskrant. Ze wijst op sites als Autotrack en de Nationale Vacaturebank. “Voor ons telt dat deze sites onafhankelijk en transparant zijn. Ze hebben veel specialistische kennis, dat komt van pas bij de adviezen die we geven. In die zin past hun dienstverlening bij de kernwaarden van De Persgroep: mensen informeren en gidsen.”

Bekijk meer van

Independer De Persgroep

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.