website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

‘Independer past bij kernwaarden De Persgroep’

Nick Kivits — Geplaatst op Friday 26 October 2018, 10:21

ANP / Robin van Lonkhuijsen

ANP / Robin van Lonkhuijsen

Nieuws De aankoop van vergelijkingssite Independer past in 'een bredere strategie' van De Persgroep. Dat stelt hoogleraar mediastudies Mark Deuze in de Volkskrant. De uitgever van kranten als het Algemeen Dagblad, Trouw en de Volkskrant maakte donderdag bekend Independer over te nemen voor een bedrag van 150 miljoen euro.

“Traditionele journalistieke verdienmodellen staan onder druk. Vooral online is niet zo veel te verdienen met het kernproduct”, aldus Deuze. “Daarom boren mediabedrijven inkomstenbronnen aan die zijdelings te maken hebben met journalistiek. Zo hopen ze een gezonde inkomstenstroom te behouden.”

Teun Gautier, oprichter van freelancerscollectief De Coöperatie, is minder positief over de overname. “Veel uitgevers weten niet hoe ze geld moeten verdienen met journalistiek. Nu halen ze de winstgroei uit kostenverlaging, maar ze moeten zoeken naar andere manieren. In plaats daarvan stapt De Persgroep in een andere markt, die beter rendeert. Dat is een wezenlijke bedreiging voor de toewijding aan de journalistiek op langere termijn.”

Overname biedt voordelen voor rest Persgroep
Erik Roddenhof, hoofd van De Persgroep Nederland, is het niet eens met de kritiek. “Dat wij investeren in verbreding sluit niet uit dat we investeren in vernieuwing van onze journalistiek. We doen het allebei.” Volgens Roddenhof heeft de overname ook voordelen voor de rest van het bedrijf. Met betere omzetcijfers kan de uitgeverij meer investeren in techniek. Die investeringen zouden nodig zijn om te concurreren met andere spelers in de markt.

“We doen steeds meer met het ondersteunen van mensen bij belangrijke beslissingen”, zegt Ilse Luyk, manager strategie en business bij De Persgroep Nederland, tegen de Volkskrant. Ze wijst op sites als Autotrack en de Nationale Vacaturebank. “Voor ons telt dat deze sites onafhankelijk en transparant zijn. Ze hebben veel specialistische kennis, dat komt van pas bij de adviezen die we geven. In die zin past hun dienstverlening bij de kernwaarden van De Persgroep: mensen informeren en gidsen.”

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Smart octo banner