In Memoriam: Paul Hovius, de man achter de AD Haringtest
Journalist Paul Hovius, drijvende kracht achter de AD Haringtest en AD Oliebollentest, is vorige week op 67-jarige leeftijd overleden. Hovius ontwikkelde zich vanaf begin jaren tachtig tot dé consumenten- en testredacteur van het Algemeen Dagblad, memoreert zijn oud-collega bij het AD, Jeroen de Vreede.
Paul Hovius kwam in dienst in 1982 na de fusie van Het Vaderland met het AD. In dat jaar was er al eenmalig een haringtest verschenen. Hovius professionaliseerde de werkwijze en onder zijn leiding groeide de AD Haringtest uit tot een geroemd en gevreesd instituut. In 1994 volgde de AD Oliebollentest volgens een soortgelijke methodiek. Onvermoeibaar reed Hovius jaarlijks voor ‘zijn’ testen duizenden kilometers door het land naar tientallen oliebollenkramen en haringverkopers. Zijn analyses en scherpe commentaren maakten hem bekend en gerespecteerd en bij verliezers soms gehaat. De jaarlijkse bijlages met de testen behoorden tot de best verkochte kranten van het jaar.
Met zijn werk wilde Hovius voor alles vooral onrecht bestrijden. Hovius had aandacht en kwaliteit hoog in het vaandel staan. Ondernemers die makkelijk geld verdienden met inferieure oliebollen, haringen, koffie of friet konden rekenen op gepeperd commentaar, vakmensen en bevlogen professionals prees Hovius de hemel in.
Zich vastbijten in ernstiger onrecht deed Hovius jarenlang in de rubriek Uw Goed Recht, waar hij hulp bood aan honderden lezers, die waren vastgelopen in de bureaucratische molens van onwillige overheden en bedrijven. Groeiende kritiek en een - naar later bleek onterechte - aanval op de methodiek van de Haringtest leidde twee jaar geleden tot het einde van de testen. Het raakte Paul Hovius diep, in 2018 nam hij tegen zijn zin afscheid van de krant.
Hovius heeft met zijn testen en consumentenrubrieken in belangrijke mate bijgedragen aan het profiel van het Algemeen Dagblad als consumentenkrant in de jaren tachtig en negentig. Zijn testen waren mede de inspiratie voor de latere AD Ziekenhuis Top 100 en AD Misdaadmeter. De Zo-pagina’s en het Zo-zaterdagkatern in de huidige krant bouwen voort op Hovius’ uitgangspunten: de lezer op weg te helpen en wegwijs maken. Zijn drijfveren zijn blijvend verankerd in het dna van de krant.
Praat mee