word studentlid

— vrijdag 1 november 2019, 09:30 | 0 reacties, praat mee

‘Ik schrijf het liefst vrijwillig verhalen’

‘Ik schrijf het liefst vrijwillig verhalen’

Wat doe je als je ziek (of zwanger) zonder personeel bent? Verzeker je jezelf? En zo ja, via een broodfonds of een reguliere verzekeraar? En, hoe doe je dat: opdrachten pitchen? En wat moet je met opdrachtgevers die niet betalen? Laatste wijziging: 1 november 2019, 12:47

Het zijn deze vragen – en nog veel meer – die worden beantwoord in Hosselen, harken en andere handigheden - een survivalgids voor freelance journalisten. De gids werd geschreven door 25 freelancers van journalistencollectief Bureau Wibaut die samen een kantoor delen in het voormalige Volkskrant-gebouw en incidenteel samen activiteiten ondernemen. Zoals de tweejaarlijkse uitreiking van de Gouden Freelancer Award.

En nu dus deze gids, die bol staat van tips voor de startende journalist, maar ook de ervaren collega inzichten verschaft - en hem regelmatig een glim- of grimlach zal ontlokken. Want naast veel liefde voor het vak ademt het boek ook – mooi verwoord - leed. Over gedaalde tarieven, het horkerige gedrag van opdrachtgevers en het moeten laveren tussen journalistiek en een andere bezigheid (voor brood op de plank), om maar eens wat te noemen.

Naast een handige gids bieden de verhalen in het boek ook een interessant inkijkje in de (freelance) journalistieke praktijk anno nu. Een ploeterende doch dynamische wereld, waarbij opvalt dat de voldoening over een geslaagd verhaal bij vrijwel iedereen opweegt boven welke andere prestatie dan ook. De Wibauters die de journalistiek verlieten – ook die zijn aan het woord – kijken dan ook met melancholie terug naar het vak en het collectief waar ze ooit bij hoorden, maar zijn desondanks gelukkig met hun nieuwe leven.

Ronduit hilarisch is de mailwisseling – in een serie verhalen die alle de titel ‘Zeg NEE!’ dragen - tussen restaurantrecensent Hiske Versprille en hoofdredacteur Rudie Kagie van Kring Magazine (van kunstenaarssociëteit De Kring). Hij vraagt haar samen met twee collega’s het Kring-restaurant te recenseren. Vrijwillig. En binnen no time.

Wij freelance journalisten, zo repliceert Versprille, doen niets liever dan op vrijwillige basis stukken schrijven voor huisblaadjes van besloten sociëteiten. ‘Zo hebben wij als drietal afgelopen jaar ook al heel succesvolle, arbeidsintensieve driemansrecensies geschreven over de kantine van Harmonie de Natte Tosti in Almere, de mess van Herenclub De Nationale Politiepaarden, en – beslist geen pretje – het restaurant van Arti et Amicitiae. Alles, uiteraard, onbetaald. Mijn bloedjes van kinderen vragen me inmiddels iedere avond met natte, ingevallen oogjes wanneer zij óók weer eens iets te eten krijgen.’

Kortom: lees dit boek.

Hosselen, harken en andere handigheden - een survivalgids voor freelance journalisten
Jop de Vrieze en Hidde Boersma (samenstelling)
Uitgeverij Van Gennep
ISBN 9789461645036
15,00 euro

Bekijk meer van

Bureau Wibaut

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.