word studentlid

— woensdag 20 september 2017, 16:16 | 0 reacties, praat mee

‘Ik krijg weer kippenvel van mijn werk’

‘Ik krijg weer kippenvel van mijn werk’
Beeld: Autocar

Als je ergens al 11 jaar zit, dan wordt het tijd jezelf eens wakker te schudden. En dus nam Roland Tameling (32) in augustus afscheid van Autoweek. Hij begon voor zichzelf, richtte Roads Multimedia op en besloot vooral ook eens andere dingen te gaan proberen dan de autojournalistiek.

Maar bloed kruipt waar het niet gaan kan. Tameling is met ingang van september (op freelance basis) hoofdredacteur van Autocar, een van origine Brits mediamerk dat uitbreidt naar Nederland. ‘Ik heb nooit gezegd dat ik de autojournalistiek helemaal achter me wilde laten. Maar dit is inderdaad wel een verrassende stroomversnelling.’

Tameling merkte dat hij in gewoontes begon te vervallen en dat het tijd werd zichzelf opnieuw uit te dagen. ‘Ik had behoefte aan meer artistieke vrijheid. Nieuwe dingen proberen, snel schakelen. Ik krijg weer kippenvel van mijn werk.’

Als kersverse hoofdredacteur loopt Tameling over van de plannen. Autocar moet een aantal dingen helemaal anders gaan doen dan zijn concurrenten. In vorm en inhoud. ‘We richten ons vooral op video, sociale media en evenementen. Het maandelijkse magazine zien we eigenlijk als extraatje, dat je cadeau geeft aan jezelf of een andere autoliefhebber.’

Verder ‘racet’ Autocar van event naar event, om daar in gesprek te gaan met lezers. ‘Ik wil uit de ivoren toren van de journalist komen en het publiek laten meebepalen. Dat doen we onder andere door niet zelf auto-tests te doen, maar de lezer – de échte expert – te laten rijden. Bij de lancering van de nieuwe Seat Arona in Barcelona volgende maand nemen we een lezer met kennis van zaken mee. Ik verschijn dus niet meer in mijn ééntje voor de camera.’

Tameling wil als hoofdredacteur ook ruimte maken voor nieuw talent. ‘Middels het New Talent Program gaan we jonge makers de kans geven hun kunnen te laten zien. Het publiek stemt uiteindelijk wie dat het beste heeft gedaan en de winnaar krijgt een halfjaarcontract bij ons. Bij Autocar kan een idee zoals dit op maandag bedacht worden en op woensdag al realiteit zijn. Daar krijg ik energie van.’

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.