foj 2019

— donderdag 25 juli 2019, 09:30 | 0 reacties, praat mee

Hoelang laten media je op je geld wachten?

Foto: Pexels

Freelance (foto)journalisten in Nederland verdienen gemiddeld 24.300 euro per jaar. Voor freelancers met een dusdanig laag inkomen is het een must dat facturen snel worden betaald. Maar gebeurt dat ook? Hoelang moet je als freelancer op je geld wachten?

Op papier ziet het er op het eerste gezicht eigenlijk allemaal best goed uit: werk je als freelance journalist voor een omroep of uitgever, dan worden je facturen in de meeste gevallen netjes binnen een maand betaald. ‘30 dagen’ en ‘1 maand’ zijn veruit de meest voorkomende betaaltermijnen in medialand.

Van de 24 mediapartijen waarvan Freelancevoorwaarden.nl de inkoopvoorwaarden doorploegde, zegt tweederde facturen van freelancers na een maand te betalen. Drie uitgeverijen zijn nog een tikje sneller. En een handvol andere mediapartijen laten je gerust zestig dagen op je centen wachten.

Niet in beton gegoten
De grote bulk doet het dus eigenlijk best netjes. Lever je werk aan AVROTROS, Consumentenbond, FD Mediagroep, Hearst Netherlands, New Skool Media, NOS, NTR, Omroep Gelderland, OneWorld, ProMedia Group, Reshift Digital, RTL Nederland, RTV Rijnmond, Sanoma Media of Senior Publications Netherlands, dan kun je een maand na het indienen van je factuur de big spender uithangen in de supermarkt.

Hoewel… Zelfs als deze uitgeverijen en omroepen zich aan hun eigen officiële betaaltermijn houden, is de betaaltermijn van één maand niet in beton gegoten. FD Mediagroep gooit zijn betalingen bijvoorbeeld standaard op de eerste vrijdag van de maand over de schutting.

Dat kan dus betekenen dat je als freelancer tot een week langer op je geld moet wachten. Bijvoorbeeld als de nieuwe maand op zaterdag of zondag begint. En hoewel OneWorld zegt een factuur na 30 dagen te betalen, mogen facturen voor artikelen die voor het web bedoeld zijn pas worden ingediend nadat het verhaal is gepubliceerd.

Snelle Jelles
BDUmedia, De Correspondent en journalistenvakblad Villamedia mogen zich wat betalen betreft de snelle Jelles van medialand noemen. Zo belooft BDUmedia facturen na 3,5 week te betalen, mits ze voor de derde van de maand binnen zijn. Stuur je je factuur later, dan gaat je betaling een maand later mee. Maar dat is dan wel je eigen schuld. Had je maar op tijd moeten zijn.

De Correspondent stort betalingen standaard drie weken na de factuurdatum op je rekening. En bij Villamedia komen je euro’s nog sneller binnen. Na twee weken om precies te zijn. Als je er tenminste zelf op aandringt dat je graag na twee weken betaald wil krijgen. Doe je dat niet, dan hanteert het vakblad een termijn van – je raadt het al – een maand.

De prijs bepalen
Ook NRC Media hanteert een betaaltermijn van twee weken. Maar dat geldt wel alleen als je akkoord gaat met het zogenoemde ‘selfbilling’. Bij selfbilling stelt niet de freelance (foto)journalist een factuur op, maar het mediabedrijf dat je werk afneemt.

In het geval van NRC Media berekent de financiële afdeling hoeveel euro’s jouw kant op horen te rollen en zet die voor jou op een factuur. Wil je daar liever niets van weten omdat je ondernemer bent en je facturatie liever in eigen hand houdt, dan blijft je geld nog even bij NRC Media logeren. Je krijgt in dat geval na 30 dagen betaald.

NRC Media is niet de enige media-organisatie die aan selfbilling doet. Ook DPG Media (voorheen De Persgroep), Pijper Media, Sanoma en TMG kiezen ervoor freelancers het factureren uit handen te nemen. Klinkt makkelijk en dat is het ook. Voor de uitgeverij althans. Want freelancers bezorgt het vooral kopzorgen en frustratie.

Een van de belangrijkste redenen voor die frustratie heeft te maken met kosten die freelancers soms maken voor werk. Bij selfbilling kun je die vaak pas doorgegeven nádat de uitgever je factuur voor je heeft gemaakt. Met als resultaat dat je de gemaakte kosten pas een maand later kunt declareren. Heeft je bedrijf weinig vet op de botten? Doe dan maar rustig aan met die kopjes koffie tijdens interviews.

40 dagen zonder geld
Voor het gros van de mediabedrijven blijft na een maand betalen betalen de norm. De Telegraaf Media Groep (TMG) is op papier de enige die daar in zijn voorwaarden openlijk van afwijkt. De krantenuitgever betaalt (selfbilling-)facturen van freelancers in principe na veertig dagen.

Voor freelancers met een kleine knip kan die extra wachttijd vervelend zijn. Maar betalen na 40 dagen valt wel binnen de wet. Die stelt dat bedrijven facturen binnen 60 dagen moeten betalen. En als freelance (foto)journalist ben jij ook een bedrijf. Zelfs als je jezelf meer ziet als journalist dan als ondernemer.

Met een officiële betaaltermijn van veertig dagen lijkt TMG de traagste betaler te zijn van de 24 mediabedrijven van wie Freelancevoorwaarden.nl de betaaltermijnen doorspitte. Maar schijn bedriegt. Want er zijn vier uitgeverijen die soms nog later betalen, afhankelijk van het moment waarop je werkt wordt gepubliceerd.

Leuker kunnen ze het niet maken. Wel ingewikkelder
Die vier uitgeverijen zijn Audax, DPG Media, NDC Mediagroep en Pijper Media. Zij hanteren een net wat andere betaalstructuur. Lever je de ene maand werk voor DPG Media, dan krijg je daar halverwege de volgende maand voor betaald.

Plaatst (bijvoorbeeld) het Algemeen Dagblad een van je artikelen op 30 juni, dan staan de euro’s die je daar voor krijgt halverwege juli op je rekening. Bliksemsnel! Maar publiceert de krant datzelfde stuk niet op 30 juni maar op 1 juli, dan komt je vergoeding pas half augustus binnen. En krijg je dus pas na 45 dagen betaald.

Audax, NDC Mediagroep en Pijper Media werken met dezelfde constructie. Alleen betalen zij niet halverwege, maar aan het eind van de volgende maand. Publiceert het Dagblad van het Noorden een stuk van je op 1 juli, dan kletteren de euro’s die je daarvoor hoort te vangen pas eind augustus op je rekening.

Dit alles natuurlijk onder voorbehoud dat uitgeverijen en omroepen zich houden aan hun eigen officiële betaaltermijnen. Spoiler: dat gaat bij veel mediabedrijven nogal eens mis.

Verantwoording
Dit artikel is gebaseerd op de freelancevoorwaarden van negentien uitgeverijen en zes omroepen. Wanneer Freelancevoorwaarden nieuwe voorwaarden toevoegt, worden deze ook verwerkt in de daar gepubliceerde analyse.

Freelancevoorwaarden.nl wordt mede mogelijk gemaakt door financiële steun van het Lira Auteursfonds Reprorecht.

Bekijk meer van

Freelancevoorwaarden.nl
vvoj 2019

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.