data als kans

— donderdag 3 december 2015, 14:59 | 0 reacties, praat mee

Het Parool verandert van vorm en inhoud

© TRIK

Het Parool gaat restylen. Op 10 februari verschijnt de krant voor het eerst in vernieuwde vorm: een nieuw logo, een andere broodletter en een aangepaste vormgeving. Het ontwerp komt van Jacek Utko uit Warschau, die in april van dit jaar met het Vlaamse De Morgen de prijs voor ‘Best Designed Newspaper’ in de wacht sleepte. Laatste wijziging: 3 december 2015, 16:21

Utko grijpt voor Het Parool terug naar de oude, massieve krant uit de jaren ‘50-‘60, met veel tekst. Als basiskleuren is voor zwart-wit gekozen; de kleur komt vooral uit de fotografie. Hoofdredacteur Ronald Ockhuysen: ‘Juist in deze digitale tijden waarin iedereen op zijn telefoon kijkt moet de krant nadrukkelijk een ander soort beleving zijn. We brengen een ode aan de dode bomen.’

Ook inhoudelijk gaat de krant gaat op de schop. Er komen een aantal nieuwe columnisten en rubrieken. De zaterdagbijlage PS de Wereld verdwijnt en maakt plaats voor een bijlage over media en nieuwe economie. Deze verschijnt al in januari.

Om de krant meer zijn eigen geur en kleur te geven is, aldus hoofdredacteur Ronald Ockhuysen, ‘een specialistenteam van twintig journalisten opgezet dat eigenzinnige stukken gaat schrijven over onder meer misdaad, zorg, eten en drinken en gemeentepolitiek die we heel duidelijk gaan profileren. Ik wil die oude Parool-pen en -blik terug.’

Ook de website en de app worden vernieuwd. De site wordt lokaler dan de krant, terwijl de nieuwskrant juist iets breder kijkt.

Ockhuysen volgde op 1 april Barbara van Beukering op als hoofdredacteur. Hij heeft onder meer de taak de daling van de oplage (circa 55.000) een halt toe te roepen en het huishoudboekje op orde te krijgen. Daarom werd eerder dit jaar gereorganiseerd (waarbij 15 fte sneuvelde); de krant gaat meer met freelancers werken.

Lees hier - het is gratis - het interview met Ronald Ockhuysen

Bekijk meer van

Ronald Ockhuysen Parool

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.