Het Parool verandert van vorm en inhoud

Het Parool gaat restylen. Op 10 februari verschijnt de krant voor het eerst in vernieuwde vorm: een nieuw logo, een andere broodletter en een aangepaste vormgeving. Het ontwerp komt van Jacek Utko uit Warschau, die in april van dit jaar met het Vlaamse De Morgen de prijs voor ‘Best Designed Newspaper’ in de wacht sleepte.
Utko grijpt voor Het Parool terug naar de oude, massieve krant uit de jaren ‘50-‘60, met veel tekst. Als basiskleuren is voor zwart-wit gekozen; de kleur komt vooral uit de fotografie. Hoofdredacteur Ronald Ockhuysen: ‘Juist in deze digitale tijden waarin iedereen op zijn telefoon kijkt moet de krant nadrukkelijk een ander soort beleving zijn. We brengen een ode aan de dode bomen.’
Ook inhoudelijk gaat de krant gaat op de schop. Er komen een aantal nieuwe columnisten en rubrieken. De zaterdagbijlage PS de Wereld verdwijnt en maakt plaats voor een bijlage over media en nieuwe economie. Deze verschijnt al in januari.
Om de krant meer zijn eigen geur en kleur te geven is, aldus hoofdredacteur Ronald Ockhuysen, ‘een specialistenteam van twintig journalisten opgezet dat eigenzinnige stukken gaat schrijven over onder meer misdaad, zorg, eten en drinken en gemeentepolitiek die we heel duidelijk gaan profileren. Ik wil die oude Parool-pen en -blik terug.’
Ook de website en de app worden vernieuwd. De site wordt lokaler dan de krant, terwijl de nieuwskrant juist iets breder kijkt.
Ockhuysen volgde op 1 april Barbara van Beukering op als hoofdredacteur. Hij heeft onder meer de taak de daling van de oplage (circa 55.000) een halt toe te roepen en het huishoudboekje op orde te krijgen. Daarom werd eerder dit jaar gereorganiseerd (waarbij 15 fte sneuvelde); de krant gaat meer met freelancers werken.
Lees hier - het is gratis - het interview met Ronald Ockhuysen
Praat mee