Het nieuwe NU.nl: ‘Personalisatie is hét thema voor 2018’

Het laatste grote re-design ooit. Zo noemt NU.nl-hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman de nieuwe jas waarin de app van het grootste online nieuwsplatform van Nederland momenteel wordt gegoten. Bij die nieuwe jas draait alles om personalisering en overzichtelijkheid. “Vooral onze voorpagina is de laatste jaren een beetje een rommeltje geworden. Door de jaren heen is het steeds voller geworden. Dat gaan we anders doen.”
De rust terugbrengen, dus. Met een grote openingsfoto, een groter lettertype en meer afstand tussen de regels in een bericht. De nieuwe app wordt sinds enkele weken gefaseerd uitgerold onder Android-gebruikers, om bugs en crashes op te speuren voordat het grote publiek de app te zien krijgt. Binnenkort vindt zo’n uitrol ook plaats onder iOS-gebruikers. Half december moet de nieuwe app voor iedereen een feit zijn. En in een later stadium gaat ook de website zelf de nieuwe jas aantrekken.
Maar het nieuwe ontwerp van NU.nl is meer dan alleen een nieuw uiterlijk, stelt Hoekman tegenover Villamedia. “Personalisatie is wat ons betreft hét thema voor 2018. We willen gebruikers nieuws voorschotelen dat voor hén interessant is. Naast tags en locatie (NU.nl werkt samen met diverse lokale media om gebruikers nieuws van hun stad voor te schotelen, red.) willen we dat gaan doen aan de hand van data. Klik je nooit op sport, dan hoeven we bij jou ook niet aan te komen met de laatste Ajax-transfer. We onderzoeken nu of onze bezoekers daarop zitten te wachten.”
Of zo’n datagedreven aanpak niet leidt tot een filterbubbels? “Dat valt wel mee. Ons blok met algemeen nieuws is heilig. Dat blijft voor iedereen hetzelfde. Als er dus echt groot nieuws is – stel, Max Verstappen wordt wereldkampioen – dan krijgt iedereen dat te zien. Maar data inzetten kan ook op andere manieren interessant zijn. Zo kunnen we gebruikers die vaak terugkomen erop wijzen dat er in een bepaalde sectie, zoals binnenland veel nieuwe stukken staan.”
Voor het re-design heeft NU.nl actief het gesprek opgezocht met zijn gebruikers en hen gevraagd wat zij willen zien. Dat blijft de nieuwssite doen, ook voor toekomstige wijzigingen. Want ook al komt er volgens Hoekman geen groot re-design meer, stilstaan wil hij ook niet. NU.nl wordt agile, zoals dat zo mooi heet in de wereld van webdesign: continu in ontwikkeling, met kleine wijzigingen die snel doorgevoerd (en eventueel teruggedraaid) worden. “Onze dagelijkse podcast is een goed voorbeeld van die werkwijze. We zijn daar gewoon mee begonnen en zien wel wat het doet. Het is dezelfde manier als waarop startups opereren.”
Maar wie steeds een beetje verandert aan zijn app loopt het risico dat het een allegaartje van zaken wordt. Ook daar is Hoekman zich van bewust. “We moeten inderdaad opletten dat de app en site geen plakboek worden. Dan zijn we weer helemaal terug bij af. We moeten duidelijke keuzes gaan maken. Als iets niet werkt, dan stoppen we er ook vrij snel gewoon weer mee.”
De oude (links) en nieuwe app van NU.nl naast elkaar. De nieuwe vormgeving moet meer rust uitstralen en is daarom voorzien van een grotere openingsfoto, een groter lettertype en meer afstand tussen de regels.
Praat mee