— donderdag 9 juni 2022, 09:36 | 1 reactie, praat mee

Hackers vervangen lunchbulletin Russische zakenzender door Oekraïens volkslied

Bezoekers van een Positive Hack Days in Moskou, afgelopen mei. De conferentie over it-beveiliging ging door, ondanks internationale sancties. | Polaris

Hackers hebben afgelopen woensdag rond lunchtijd het radiostation van zakenkrant Kommersant gehackt en het middagbulletin vervangen door het Oekraïense volksklied en Oekraïense militaire muziek. Laatste wijziging: 9 juni 2022, 09:47

Kommersant FM bevestigt dat er sprake was van een hack, maar stelt dat het enkel om de online stream ging. Hoofdredacteur Alexey Vorobyov stelde tegenover het Russische persbureau TASS dat wordt uitgezocht hoe de hack kon plaatsvinden, meldt Business Insider.

Eigenaar Alisher Usmanov is een van Ruslands rijkste mannen en werd na het uitbreken van de oorlog door Europese en Amerikaanse sancties getroffen. In 2011 ontsloeg Usmanov hoofdredacteur Maxim Kovalski en andere leidinggevenden nadat weekblad Kommersant Vlast een onflatteus artikel over Poetin en diens “stembusproppen” had gepubliceerd.

In de Oekraïne-oorlog wordt hacking vaker ingezet. Begin mei werden digitale programmagidsen voorzien van anti-oorlogsboodschappen. Niet lang daarna richtten hackers hun pijlen op RuTube, een binnen Rusland populaire YouTube-kloon.

Intussen hebben de Russische autoriteiten dagblad Vecherniye Vedomosti een boete opgelegd van omgerekend zo’n 2300 euro voor verslaggeving over de Oekraïne-oorlog. Die term is binnen Rusland verboden om het conflict te omschrijven.

Verder werd online nieuwskanaal 60.ru via de rechter gemaand om een lijst van omgekomen soldaten te verwijderen. Het platform had de dodenlijst samengesteld op basis van openbare bronnen maar werd met strafrechtelijke vervolging bedreigd.

Bekijk meer van

Rusland Oekraïne

Praat mee

1 reactie

Wim Theunisse, 9 juni 2022, 23:12

Grappig om te lezen dat het Putin-systeem steeds meer onderuit gaat.
Ik ben benieuwd wanneer de man zelfmoord pleegt en dan wel geheel in overeenstemming met de daden van die door mij vervloekte schilderende korporaal uit Oostenrijk.
Dat de sukkel aanhanger is van de allerlaatste door mensen opgerichte god ( +/- 500 voor Chr. ) verbeterdt zijn situatie niet.
135 goden gingen voor.
Wanneer komt de nieuwe god, Putin Putje wordt het zeker niet, hem vergaat hopelijk hetzelfde als die schilderende korporaal.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.